هرم راهنمای غذایی مخصوص روزهای کرونایی به چه شکل است؟

به گزارش حمایت از تولید ملی، رعایت هرم راهنمای تغذیه ای و تنوع و تعادل مصرف مواد غذایی در این روزهای کرونایی برای تمامی گروه های سنی الزامی است.

هرم راهنمای غذایی مخصوص روزهای کرونایی به چه شکل است؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری حمایت از تولید ملی، هرم مواد غذایی یک راهنما است که تعادل تنوع و میزان سهم موردنیاز روزانه افراد را از گروه های غذایی نشان می دهد.

هرم هدایت از 5 گروه مواد غذایی تشکیل شده است و شکل هرم به نحوی ترسیم شده که قاعده پایین آن را گروه نان و غلات تشکیل می دهد که عظیم ترین قسمت از هرم را تشکیل داده و نشانگر این است که یک فرد باید بیش از هر غذای دیگر، غذاهای غله ای مصرف کند.

گروه های بعدی، گروه های سبزی و سپس گروه میوه ها هستند، گروه سبزی قسمت عظیم تری نسبت به گروه میوه ها را تشکیل می دهد و نشانگراین است که میزان سهم موردنیاز روزانه از گروه سبزی ها بیشتر از گروه میوه ها است.

گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالایی قرار دارند و میزان سهم آن ها در برنامه غذایی روزانه کمتر ازگروه های پایین تر است. هرچند که این دو گروه از اهمیت زیادی در برنامه غذایی روزانه برخوردار هستند، در رأس هرم که بخش کوچکی را تشکیل می دهد چربی ها، روغن ها و شیرینی قرار دارند که این بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی بایستی به کمترین حد رسانده گردد.

برای تنظیم رژیم غذایی روزانه و میزان مصرف غذا از هر گروه غذایی از اصطلاحی به نام (واحد یا سهم) استفاده می گردد.

منظور از یک واحد یا سهم در هر گروه، مقدار غذایی است که دارای ارزش غذایی متشابه با سایر مواد غذایی در همان گروه است، به طور مثال یک لیوان شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر و لبنیات از نظر ارزش غذایی معادل سه چهارم لیوان ماست از همان گروه است.

هرم هدایت غذایی نشان می دهد که یک برنامه غذایی مناسب روزانه باید شامل تمام گروه های غذایی (5گروه) باشد و میزان سهم موردنیاز از هر کدام از گروه های غذایی را تعیین می نماید. همچنین هرم هدایت غذایی بر مصرف بیشتر غلات، میوه ها و سبزی ها که بخش وسیع تری را اشغال می نمایند در برنامه غذایی روزانه تاکید دارد و افراد را تشویق می نماید که مواد غذایی گیاهی را حتما در برنامه غذایی روزانه بگنجانند.

غذاهای یک گروه از هرم نمی توانند به جای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچ کدام از گروه های غذایی هرم از گروه دیگر مهم تر نیستند.

انتهای پیغام/4145

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "هرم راهنمای غذایی مخصوص روزهای کرونایی به چه شکل است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرم راهنمای غذایی مخصوص روزهای کرونایی به چه شکل است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید