باورتان می گردد این پدیده های طبیعی در ایران باشند؟

به گزارش حمایت از تولید ملی، نام سفر خاص که به میان می آید نا خودآگاه یاد تورهای خارجی و گران قیمت می افتیم و فکر می کنیم حتما باید هزینه های زیادی کرد و چند ماهی دنبال ویزا دوید تا سفرمان دلچسب گردد. در این پست 7 مورد از پدیده های طبیعی کم نظیر ایران را معرفی می کنیم تا در تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات دو سه روزه ای که در طول سال پیش می آید با خیال راحت سفری ارزان داشته باشید.

باورتان می گردد این پدیده های طبیعی در ایران باشند؟

چمن متحرک چملی

چمن متحرک چملی جزیره ای پوشیده از نیزار است که روی برکه ای با عمق نا معلوم شناور است. این جزیره در واقع از به هم چسبیدن ریشه نی ها به وجود آمده و بدون ارتباط با زمین روی آب حرکت می نماید.

این چمن که بزرگی آن به 100 متر مربع می رسد روی آب تغییر مکان می دهد ؛ مثلا اگر اول ماه به تماشا این چمن بروید می توانید روی آن سوار شوید و این در حالی است که اگر با اختلاف 10-15 روز دوباره به همین مکان بروید به علت حرکت چمن روی برکه به سمت ضلعی که ارتفاع نیزارهای آن به 2 متر هم می رسد دسترسی به آن ممکن نیست. علت شناور بودن چمن چملی روی برکه به صورت دقیق تعیین نیست اما بعضی از کارشناسان آن را تطابق با حرکت وضعی زمین و بعضی عوامل طبیعی مثل وزش باد و جریان هوا می دانند.

چمن متحرک چملی یا چملی گُلی در زبان مردم محلی در 15 کیلومتری شهر تاریخی تکاب(استان آذربایجان غربی) در جهت روستای یولقون آغاج قرار گرفته است.

آلا داغلار

بله اینجا زمین است و ایران خودمان. کوه های آلاداغلار که در زبان ترکی به معنای کوه های رنگی است در شمال بزرگ راه زنجان-میانه و در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز قرار گرفته اند. وجود رنگ های قرمز، زرد، سفید و نارنجی در خاک این کوه ها این منطقه را بیشتر شبیه بوم نقاشی نموده تا قطعه ای از زمین.

اگر به تماشا آلاداغلار می روید دوربینتان را به هیچ وجه جا نگذارید. وجود روستاهایی در اطراف آلاداغلار و نمای خانه های پراکنده که با کاهگل قرمز ساخته شده اند این منطقه را بهشتی برای عکاسان و طبیعت گردان نموده است. مشابه کوه های آلاداغلار در استان گانسو در شمال کشور چین قرار گرفته است.

گل فشان

به طور طبیعی از چشمه ها جوشش آب زلال انتظار می رود اما در چابهار چشمه هایی وجود دارد که به جای آب از آن ها گل می جوشد. این چشمه ها که به گل فشان معروف هستند در 95 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستای تنگ قرار دارند. از میان سه تپه کوچک گل فشان تنها یکی از آن ها مانند کوه آتشفشان فعال است و از آن به جای مواد مذاب گل بیرون می آید.از دهانه گل فشان فعال به طور متناوب و به فاصله یک دقیقه گل خاکستری رنگ همراه با صدایی شبیه ترکیدن حباب خارج و سمت دامنه سرازیر می شود.

تعداد کل گل فشان های زمین بیشتر از 800 عدد نیست و بیش از نیمی از آ ن ها در منطقه ساحلی خزر و دریای عمان قرار گرفته است. گل فشان ها در فصل بارندگی فعالیت بیشتری دارند ودر کل دو نوع هستنید: یکی سرد و دیگری گل فشان های گرم که ناشی از آتش فشان است.

هر چه از مدت زمان فعالیت گل فشان ها می گذرد فاصله و تناوب فوران گل زیادتر شده وغلظت گل افزایش پیدا می نماید و به جای توسعه افقی به ارتفاع کوه های گل افشان افزوده می شود. مردم محلی از گل فشان ها برای گل درمانی و سفال گری و درمان کمردرد و دردهای مفصلی استفاده می نمایند.گل فشان پیر گل در 76 کیلومتری خاش مرتفع ترین کوه گل فشان در ایران است.

مریخ در ایران

با تماشا این کوه ها فکر می کنید در لوکیشن فیلم های فضایی مثل سیاره سرخ و مریخی قرار گرفته اید. اگر عاشق فیلم های فضایی و نجومی هستید برای تماشا فضاهایی مشابه آن چه که در این فیلم ها می بینید لازم نیست تا استان یوتا و گرندکانیون سفر کنید کافی است سری به جنوب شرقی ایران و چابهار بزنید و با طبیعت فرا زمینی آن شگفت زده شوید.

اگر در جاده چابهار به سمت بندر گواتر (40-50 کیلومتری چابهار) حرکت کنید در سمت چپ کوه های مینیاتوری را می بینید و سمت راست خلیج فارس؛ جاده ای که در رویایی بودن می تواند از جاده های سرسبز شمال پیشی بگیرد.

کوه های مینیاتوری به علت رسوبی بودن و شرایط فرسایشی متفاوت اشکالی شبیه ناهمواری های سطح مریخ دارند. در لابه لای این رسوبات بقایای بدن جاندارن دریایی مثل سخت پوستان و فسیل ماهی را می توان دید و این نشان می دهد که در گذشته این منطقه زیر آب بوده است.

دودکش جن و تخت دیو

دودکش ها و یا هودوها پدیده های طبیعی هستند که در اثر فرسایش طولانی خاک رس فشرده به وجود آمده اند. دودکش جن ستونی سر به فلک کشیده است که روی آن تخته سنگ مسطحی قرار گرفته و به آن ظاهری دودکش مانند داده است. محلی ها این پدیده را دودکش جن نامیده اند چون باور داشتند هر بنایی که ساخت آن برای انسان سخت باشد کار جن هاست.هودوها در کشورهای دیگری مثل آمریکا، کانادا، صربستان و تایوان هم وجود دارند. دودکش جن در 20 کیلومتری شهر ماهنشان و 120 کیلومتری استان زنجان قرار گرفته است.

دودکش ها را که رد کنیم به قلعه ای بزرگ می رسیم که قلعه بهستان یا تخت دیو نام دارد. بیرون قلعه ردیفی از دودکش های به هم پیوسته و چند دودکش متفرق است و در قسمت پایین آن حفره هایی دیده می شود. گفته می شود که تاریخ قلعه به دوره ساسانی برمی شود. فضای کلی قلعه به 3 دسته شامل اتاق ها، دالان ها و راه پله ها تقسیم می شده و با کندن کوه و تخلیه سنگ ها و رسوبات ساخته شده است.

برای تماشا تخت جن وارد آزادراه زنجان-تبریز شوید. 35 کیلومتر که از زنجان دور شدید، خروجی ماه نشان را در منطقه ای به نام نیک پی خواهید دید و باید وارد این جهت شوید. این جاده در ضلع جنوبی آزادراه است و 60 کیلومتر که در آن برانید، قبل از ماه نشان به بهستان می رسید.

باداب سورت

در نگاه اول شاید باور نکنید که این چشمه های پلکانی نارنجی که انعکاس آسمان رنگ آن ها را به آبی تغییر می دهد در شمال ایران قرار گرفته است. چشمه های پلکانی باداب سورت که پس از همتای خود در ترکیه پاموک کاله دومین چشمه آب شوری است که ثبت جهانی شده است در شهرستان ساری، روستای سورت قرار گرفته است.

چشمه پر آب آداب سورت آب شور و استخر عمیقی دارد که برای آب تنی استفاده می شود. آب این چشمه برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی و میگرن مفید است. چشمه دیگر باداب سورت آب ترش مزه دارد و رنگ آن از آبی به قرمز و نارنجی فرق دارد. جریان آب معدنی و رسوبی در طول سال ها، در دامنه کوه حوضچه ها و طبقات پلکانی به رنگ های نارنجی و زرد و قرمز ایجاد نموده است. برترین فصل برای تماشا این چشمه ها اردیبهشت ماه و هنگام طلوع و غروب خورشید است.

غار چما

غار یخی چما که مشابه آن فقط در کشورهایی مثل روسیه و ایسلند پیدا می شود یکی از زیباترین پدیده هایی طبیعی است که در کنار چندین جاذبه طبیعی دیگر استان چهارمحال و بختیاری می توانید تجربه کنید. ده سال بیشتر از عمر کشف این غار از سوی عشایر منطقه و معرفی آن به گردشگران نمی گذرد.

نشستن برف زمستان در تنگه ای صخره ای، زاویه تابش نور خورشید به تنگه و آب شدن برف ها در تابستان، باعث فرسایش قسمت پایین برف ها شده و به تدریج این غار یخی را در طول صدها هزار سال ایجاد نموده است. از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که نهایتا به سد کوهرنگ می ریزد. چما در حوزه روستای شیخ علیخان و در 25کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در شمال غرب استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "باورتان می گردد این پدیده های طبیعی در ایران باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورتان می گردد این پدیده های طبیعی در ایران باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید