جزئیات کامل سفر دراگون به زمین اعلام شد ، از میلیارد ها دلار کاهش هزینه تا استقلال آمریکایی ها برای پرتاب فضانورد

به گزارش حمایت از تولید ملی، موفقیت شرکت اسپیس ایکس در بازگرداندن دو فضانورد به زمین با کپسول دراگون، دوران تازه ای را برای آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد.

جزئیات کامل سفر دراگون به زمین اعلام شد ، از میلیارد ها دلار کاهش هزینه تا استقلال آمریکایی ها برای پرتاب فضانورد

به گزارش خبرنگار فناوری حمایت از تولید ملی، داگ هارلی و رابرت بنکن، فضانوردان آمریکایی، روز یکشنبه 12 مرداد از ایستگاه فضایی بین المللی، برای اولین بار با استفاده از کپسول فضانورد دراگون یا اژدها، ساخته شرکت خصوصی اسپیس ایکس در آب های خلیج مکزیک فرود آمدند.

این برای نخستین بار از زمان ماموریت 45 سال پیش آپولو است که خدمه ناسا با یک کپسول به زمین فرستاده می شود. بعد از بازنشستگی ناوگان شاتل های ناسا که قادر به فرود روی زمین بودند، فضانوردان آمریکایی با موشک و کپسول های روسی به فضا می رفتند و برمی گشتند. با کامل شدن این ماموریت دوران تازه ای برای آژانس فضایی آمریکا شروع می شود. این دو فضانورد حدود دو ماه (64 روز) پیش در تاریخ 30 ماه مه توسط کپسول دراگون با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا پرتاب شده بودند و در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشتند.

هرلی و بنکن علاوه بر اثبات عملی بودن ایده ساخت و ارسال کپسول های فضایی تجاری به خارج از جو زمین، در اقامت 64 روزه خود در ایستگاه فضایی بین المللی، چهار راهپیمایی فضایی انجام دادند و در انجام تحقیقات عملی مهمی سهیم شدند. به عنوان مثال رابرت بنکن با انجام راهپیمایی های اخیر، به عنوان سومین فضانورد از لحاظ رکورد تعداد و زمان راهپیمایی ها نامش را در میان رکوردداران فضانوردی ثبت کرد.

میلیارد ها دلار به نفع دولت آمریکا

در مورد اهمیت این اقدام باید بدانید که از سال 2011 تا به امروز هیچ موشکی از خاک آمریکا فضانوردان را به خارج از جو زمین نبرده بود و این اقدام شرکت اسپیس ایکس وابستگی فضایی آمریکا به راکت ها و فضاپیما های روسی را به کلی از بین برد. علاوه بر این، تا پیش از این، هیچ شرکت خصوصی ای پیروز به ارسال انسان به فضا نشده بود و این پیروزیت اسپیس ایکس در نوع خود منحصر به فرد است.

از این پس کلیه ماموریت های سرنشین دار ناسا به مدار زمین با خریداری خدمات از شرکت های خصوصی مانند اسپیس ایکس انجام خواهد شد. ناسا، آژانس فضایی آمریکا می گوید که این روش میلیارد ها دلار از هزینه ها کم می کند؛ پولی که می توان از آن برای اعزام فضانوردان به ماه و مریخ استفاده کرد.

گفتنی است که علاوه بر اسپیس ایکس که با انتها پیروزیت آمیز این ماموریت از این پس خدمات مشابهی به ناسا ارائه خواهد کرد، شرکت بوئینگ هم درحال توسعه کپسولی برای انتقال فضانوردان به فضاست، هرچند این برنامه به دلیل مسائل نرم افزاری در کپسول استارلاینر فعلا به تعویق افتاده است.

فرود بی نقص

بنکن و هارلی در ساعت 2:48 بعد از ظهر منطقه زمانی شرقی (23:18 دقیقه به وقت تهران) با کپسول تلاش دمو-2 دراگون در آب های خلیج مکزیک در سواحل پنساکولا کالیفرنیا فرود آمدند و با بیرون آمدن پیروز از کپسول، لحظه ای تاریخی را ثبت کردند.

پس از جدایی از ایستگاه فضایی بین المللی و رها شدن در فضا، کپسول دراگون طی چهار مرحله آتش مستقل از آن فاصله گرفته بود. چند ساعت بعد یک مرحله آتش جداگانه دیگر، کپسول را در مدار مناسب برای قرارگیری در خط سیر به محدوده فرود قرار داد. در این مدار فضانوردان برای ساعاتی خوابیدند و با صدای پسرانشان که توسط پایگاه زمین پخش شد، برای ادامه ماموریت بیدار شدند. در مدت قرار داشتن در مدار، فضانوردان چندین دور پیرامون زمین گشتند و از روی ایران نیز عبور کردند.

قبل از آخرین مرحله تغییر مداری توسط موتورها، بدنه پایینی فضاپیما از آن جدا شد و با سقوط در جو سوخت و به همین دلیل وزن کپسول سرنشین دار به 9 هزار و 600 گرم کاهش یافت. این فضاپیما در هنگام ورود به جو به دلیل دمای بسیار بالای بدنه اش که به هزار و 900 درجه سلسیوس رسیده بود، ارتباطش با ایستگاه زمینی به اندازه چند دقیقه قطع شد. اما بعد از گذر از این مرحله، دو چتره نجات فرعی آن در ارتفاع 8/5 کیلومتری و در ارتفاع 8/1 کیلومتری نیز چهار چتر اصلی نجات آن باز شد تا سرعت فضاپیما را به حداقل برساند.

یک کشتی همزمان با نزدیک شدن کپسول دراگون به سطح زمین به سمت خلیج مکزیک رفت. گفتنی است که روی این کشتی 40 خدمه از شرکت های اسپیس ایکس و ناسا وجود داشت که شامل مهندسان فضاپیما، متخصصان بازیابی از آب و پزشکان می شدند.

زمانی که دراگون به درون آب سقوط کرد، تیم های بازیابی برای باز کردن در دراگون وارد عمل شدند و این کار حدود یک ساعت طول کشید. د رنهایت نیز در کپسول باز شد و فضانوردان با پیروزیت بیرون آمدند و پیش از انتقال با هلی کوپتر به ساحل مورد معاینه قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جزئیات کامل سفر دراگون به زمین اعلام شد ، از میلیارد ها دلار کاهش هزینه تا استقلال آمریکایی ها برای پرتاب فضانورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات کامل سفر دراگون به زمین اعلام شد ، از میلیارد ها دلار کاهش هزینه تا استقلال آمریکایی ها برای پرتاب فضانورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید