ویتامین های لازم جهت داشتن لثه هایی سالم

به گزارش حمایت از تولید ملی، لثه های شما وظیفه حمایت و نگه داشتن دندانهایتان بر روی پایه ای محکم و مقاوم را بر عهده دارند. در نتیجه، حفظ سلامتی لثه بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان به شمار میرود. جهت کسب اطلاعات در مورد برترین ویتامین ها

ویتامین های لازم جهت داشتن لثه هایی سالم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

لثه های شما وظیفه حمایت و نگه داشتن دندانهایتان بر روی پایه ای محکم و مقاوم را بر عهده دارند. در نتیجه، حفظ سلامتی لثه بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان به شمار میرود. جهت کسب اطلاعات در مورد برترین ویتامین ها برای داشتن لثه هایی سالم، ادامه مطلب را بخوانید.

لثه های شما، ارتباط بسیار نزدیکی با دندانهایتان دارند. آنها وظیفه حمایت و نگه داشتن دندانها را برعهده داشته و پایه ای محکم برای آنها می سازند. سالم نگه داشتن لثه ها راهی طولانی را جهت حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان طی خواهد نمود. هرگونه مشکل پیش آمده برای لثه ها می تواند به شدت بر روی شرایط دندانها و بعلاوه لثه های شما تأثیر گذارد. بنابراین، ضروری است که مراقبت زیادی از لثه به عمل آید. مشخصه و ویژگی لثه های سالم داشتن سایه روشنی از رنگ صورتی و یا در افراد تیره پوست داشتن لثه هایی تیره، داشتن بافتی نرم، حساس نبودن نسبت به مواد غذایی و خونریزی نکردن به هنگام استفاده از نخ دندان، مسواک زدن و یا خوردن، است. چنانچه مسائل پیش آمده برای لثه مدتی بدون درمان به حال خود رها شوند، ممکن است منجر به نوعی بیماری لثوی تحت عنوان پریودنتیت شده، و در مراحل بعدی به از دست دادن دندان ها بیانجامد.

ویتامین C

همانگونه که بدن ما برای ساخت سیستم ایمنی احتیاج به ویتامین C دارد، لثه نیز این گونه است. این ویتامین از خونریزی لثه ها جلوگیری نموده، در نتیجه بیماری های لثوی مانند پریودنتیت را دور نگاه می دارد. مصرف خوراکی این ویتامین موجب حفظ سلامتی و همینطور حفظ رنگ لثه ها می گردد. مصرف 60 میلی گرم ویتامین C می تواند خطر ابتلا به بیماری ژینژویت که موجب التهاب لثه ها می گردد را کاهش می دهد. از آنجا که این ویتامین یک آنتی اکسیدان طبیعی است، شرایط بافت همبند را به خوبی حفظ نموده، در نتیجه به بازسازی و احیاء استخوان یاری می نماید. اگر فکر می کنید خوردن یک قاچ لیمو پس از صرف وعده غذایی فشاری را بر روی پرزهای چشایی تان وارد می سازد، در این صورت مواد غذایی بسیاری را که سرشار از این ویتامین می باشند، وارد رژیم غذایی خود کنید. توت، لیمو، پرتقال، کلم بروکلی، کلم، انبه، پاپایا و انگور منابع بسیار خوبی از ویتامین Cبه حساب می آیند.

ویتامین D

نور خورشید در صبح زود منبع اصلی ویتامین D است. اغلب اوقات بدن ما این ویتامین را زمانی سنتز می نماید که پوست در تماس با نور خورشید در طلوع آفتاب باشد. عملکرد حیاتی ویتامین D بکار گرفتن درست کلسیم در بدن است. کلسیم به عنوان حافظ سلامت دندان ها و استخوان ها معروف است. در نتیجه، کمبود آن می تواند در یک دوره زمانی لثه ها را ناکارا سازد، که فراتر از آن می تواند منجر به از دست دادن دندان گردد. در نتیجه، به منظور حفظ لثه ها از ابتلا به هرگونه بیماری، احتیاج به حفظ سطوح مناسب از این ویتامین و کلسیم در بدن است. از آنجا که نور خورشید در صبح زود منبع ویتامین D به شمار می رود، ضروری است که در این وقت بیدار شده و حداقل 15 تا 20 دقیقه را در زیر نور خورشید بگذرانید. بعلاوه به اثبات رسیده است که انجام حرکات ورزشی در طول این زمان می تواند بسیار مفید باشد. میزان زیادی محصولات لبنی مانند ماست، شیر، پنیر محلی، همراه با تخم مرغ و ماهی مصرف کنید تا کلسیم مورد احتیاج بدن خود را تأمین سازید.

ویتامین E

ویتامین E محبوب دندانپزشکان بوده و برای درمان مسائل دهان و دندان از آن استفاده می نمایند. بنابراین، این ویتامین یکی از مکمل های داشتن لثه سالم به شمار میرود. مصرف موضعی روغن ویتامین E در ناحیه آسیب دیده می تواند آن را به خوبی التیام بخشد. این ویتامین درد را آرام ساخته و هر نوع درد یا جراحتی که به لثه وارد شده باشد را کاهش می دهد. از یک کپسول ویتامین E استفاده نموده تا برای درمان لثه ها از آن روغن تهیه کنید.

جهت داشتن لثه هایی سالم، علاوه بر مصرف ویتامین های فوق الذکر، بعلاوه مصرف ویتامین K، کوآنزیم 10، فولیک اسید و مواد معدنی نیز دارای اهمیت است. تمامی اینها از هر نوع بیماری لثه جلوگیری نموده و به درمان هرگونه مسئله ای یاری می نمایند. ویژگی آنتی اکسیدانی این ویتامین ها بافتهای لثه را ترمیم ساخته و در نتیجه از هرگونه خونریزی لثه جلوگیری می نمایند. به منظور حفظ سلامتی لثه ها، دندان های خود را دو مرتبه در روز مسواک نموده و هر زمان که چیزی می خورید، دهان خود را بشویید. از خوردن قند، نمک و مواد غذایی فرآوری شده تا آنجا که امکان دارد خودداری کنید، به این علت که این مواد غذایی دارای کمبود مواد مغذی مورد احتیاج بدن ما می باشند. بعلاوه لثه های خود را دو مرتبه در هفته ماساژ دهید تا موجب تسکین و حفظ درخشندگی رنگشان گردد.

منبع: راسخون

به "ویتامین های لازم جهت داشتن لثه هایی سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین های لازم جهت داشتن لثه هایی سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید