پیش بینی کف بورس با یک شاخص

به گزارش حمایت از تولید ملی، خبرنگاران:بورس تا کی نزولی خواهد بود؟ شاخص کل تا چه سطحی پایین می آید؟ آیا قیمت ها به کف رسیده اند و زمان خرید فرا رسیده است؟

پیش بینی کف بورس با یک شاخص

این ها سوالاتی است که سهام داران از یکدیگر می پرسند. این روزها تردید و ابهام ها درباره آینده افزایش یافته و چشم انداز معین و شفافی از آینده بازار سهام وجود ندارد. خصوصا اینکه اعتماد به بازار به شدت کاهش یافته و تحلیل های متناقضی نیز از سوی تحلیل گران ارائه می گردد. گروهی از تحلیل گران معتقدند که ارزش بازاری سهام شرکت ها با ارزش ذاتی آن ها برابر شده یا به عبارتی قیمت ها به تعادل رسیده اند و بیش از این نزول نخواهد کرد. در مقابل گروهی دیگر می گویند که قیمت ها هنوز به تعادل نرسیده اند.

این گروه معتقدند مداخلات در بازار مانند تغییر دامنه نوسان قیمت سهام تنها موجب طولانی شدن فرایند اصلاح قیمت ها و فرسایشی شدن فرایند تعدیل بازار شده است. علاوه بر این تصمیمات سیاست گذارانْ سهام داران را بیش از پیش به بازار بی اعتماد نموده است. استناد این گروه به شاخص بورس نسبت به فراوری ناخالص داخلی به قیمت اسمی (بدون احتساب نفت) است. محاسبه این شاخص که از تقسیم شاخص کل بورس بر فراوری ناخالص داخلی به قیمت اسمی به دست می آید (همان طور که در منحنی هم دیده می گردد) نشان می دهد که رقم آن همیشه در محدوده خاصی قرار داشته اما پس از رشد فزاینده شاخص کل بورس در سال 99 این رقم پرش نموده و از محدوده تاریخی خود خارج شده است.

در واقع فراوری ناخالص داخلی به قیمت اسمی حاوی دو متغیر قیمت و سطح فراوری است. به عبارت دیگر تغییر فراوری ناخالص داخلی متاثر از تغییر یکی یا هر دو این متغیرها است. شاخص کل بورس نیز دقیقا همین ویژگی را دارد و تغییرات آن متاثر از تغییر سطح فراوری بنگاه ها و قیمت اسمی محصولات آن هاست. در نتیجه هر دو شاخص از یک جنس هستند و می توانند تحت تاثیر تورم یا رشد بهره وری (فراوری) افزایش یابند. بنابراین انتظار این است که حاصل تقسیم شاخص کل بر فراوری ناخالص داخلی (برای دوره های زمانی مختلف) همیشه در یک محدوده معین قرار بگیرد، چون در هر دو شاخص نیز محاسبه می گردد.

در تصویر این شاخص (شاخص کل بورس نسبت به فراوری ناخالص داخلی) برای یک دوره نمایش داده شده و همان طور که در منحنی هم دیده می گردد در سال 99 این نسبت جهش داشته و از محدوده تاریخی فاصله گرفته است و حتی با تعدیلات قیمتی اجرا شده از نیمه دوم سال 99 به این سو هنوز به این محدوده برنگشته است. در نتیجه این شاخص هنوز به تعادل تاریخی برنگشته است.

سنجش بورس با سهم فولاد

ممکن است در نقد رفتار تاریخی این شاخص (شاخص کل بورس نسبت به فراوری ناخالص داخلی) گفته گردد که شاخص کل دستکاری می گردد و معامله گران حقوقی سعی در حفظ رقم شاخص کل بورس در سطوح معینی دارند. برای احتیاط بیشتر و راستی آزمایی این نسبت می توان نسبت قیمت یک سهام عظیم بازار به فراوری ناخالص داخلی را در نظر گرفت. اگر قیمت سهم شرکت فولاد مبارکه که تعداد قابل توجهی سهام دار حقیقی دارد و با نماد فولاد در بورس معامله می گردد را بر فراوری ناخالص داخلی تقسیم کنیم و فرایند تغییرات آن را در بلندمدت آنالیز کنیم همانگونه که در تصویر نیز مشاهده می گردد فرایندی کاملا مشابه نسبت شاخص کل به فراوری ناخالص داخلی دارد. بنابراین این داده ها که هم تاثیر تورم را مد نظر قرار داده و هم عملکرد بخش واقعی اقتصاد را در محاسبه وارد نموده نشان می دهد که بورس با تعادل تاریخی فاصله دارد. البته همان طور که گفته شد بعضی از تحلیل گران معتقدند بورس به تعادل رسیده است و ممکن است با تحلیل فوق مبتنی بر رفتار تاریخی نسبت شاخص کل بورس به فراوری ناخالص داخلی مخالف باشند، با این حال این گروه از تحلیل گران باید دلایل خود را ارائه نمایند و شرح دهند که با در نظر دریافت چه مفروضاتی معتقدند قیمت ها در بازار سهام به کف رسیده و شاخص کل بورس بیش از این نزول نخواهد کرد؟

منبع: اقتصادنیوز

به "پیش بینی کف بورس با یک شاخص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی کف بورس با یک شاخص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید