اعتراضات لبنان خودجوش یا سیاسی؟

به گزارش حمایت از تولید ملی، سیگنال های زیادی در این باره وجود دارند که اعتراضات لبنان از قبل برنامه ریزی شده بود که مهم ترین آنها را می توان در سه مورد ارزیابی کرد.

اعتراضات لبنان خودجوش یا سیاسی؟

به گزارش حمایت از تولید ملی، روز 17 اکتبر گذشته عرصه سیاسی لبنان شاهد تحولات گسترده ای بوده و تعدادی از مردم این کشور تظاهرات اعتراض آمیز و مسدود کردن مسیرهای مواصلاتی را در اعتراض به سیاست های مالی و مالی موجود در این کشور شروع کردند. با وجود اینکه تظاهرات مذکور به صورت تقریباً خود جوش و در اعتراض به اعمال مالیات بر مکالمات تلفنی اجرا شده به وسیله پیغام رسان واتس آپ شروع شد، اما این تحرکات در ادامه گسترش پیدا نموده و به طرح بعضی مطالبات در مورد ساقط کردن دولت و تمامی موسسات قانون اساسی تسری یافت.

گرچه تحرکات مردمی لبنان در روزهای اولیه خودجوش بود، اما اقدام مشکوک بعضی رسانه ها، علامت های سوال زیادی در مورد استمرار خودجوش بودن و شفافیت این اعتراضات بیان کرد و معین شد بعضی پروژه های سیاسی و امنیتی و مالی وابسته به طرف های خارجی در پشت پرده این اعتراضات وجود دارد. بلافاصله معین شد که بعضی احزاب و گروه های سیاسی لبنان نیز به صورت مستقیم وارد خط اعتراضات شده اند تا بتوانند برای خود بهره برداری های سیاسی انجام دهند.

در این مقاله کوشش شده است بعضی مستندات مربوط به مداخله های خارجی و مصادره و مدیریت اعتراضات و خشونت های اخیر لبنان مورد آنالیز قرار گیرد که بر پایه بعضی برنامه های خارجی از سوی کشورهای آمریکا عربستان و امارات دنبال می گردد.

اول: تحرکات رسانه های خبری

شبکه های تلویزیونی لبنان در ابتدا توجه غیرعادی به تحرکات مردمی از خود نشان دادند و به صورت برنامه ریزی شده این اعتراضات را پیگیری نموده و تحت پوشش قرار داده بودند، اما بلافاصله معین شد که پوشش گسترده این تحرکات خود جوش نبود و با برنامه ریزی از پیش معین شده دنبال می شد.

انتشار بعضی مطالب در شبکه های تلویزیونی و توهین های مطرح شده ضد شخصیت های معین با دو هدف اساسی دنبال می شد. آنها در درجه اول تاکید داشتند تحرکات مردم لبنان را خودجوش نشان دهند و از سوی دیگر کوشش می کردند روش ترور شخصیتی خاصی را ضد افراد معین دنبال نمایند تا قداست و اعتبار مردمی آنها را در افکار عمومی از بین ببرند.

دوم: شکل شعارهای اعتراضات

یکی دیگر از ادله برنامه ریزی خارجی در مورد اعتراضات و تظاهرات مردم لبنان می توان به فرایند شکل گیری شعارهای استفاده شده از سوی مردم در این تظاهرات اشاره نمود. نگاهی به فرایند تدوین شعارهای اصلی نشان می دهد که شکل گیری این شعارها نیازمند مهارت های خاصی است که معمولاً در میان شخصیت های میدانی مربوط به تظاهرات نمایندگان یافت نمی گردد .

یک شعار خوب معمولا دارای ویژگی های زیر است :

الف: یک شعار خوب با وجود ابهامی که در خود دارد، اما در عین حال تلویح مستقیمی در آن دیده می گردد .

ب: تسهیل در تطبیق شعارها بر اشخاص مورد نظر .

ج: القای بی طرفی شعارها. به این ترتیب در صورت شکست تظاهرات، امکان عقب نشینی فوری از محتوای شعارها و شانه خالی کردن از محتوای آن وجود دارد .

سوم: کانون های اعتراضات

آنالیز کانون های اعتراضات در کشورهای مختلف می توانند نشان دهنده ماهیت و شکل اعتراضات مردمی موجود باشد. نگاهی به شکل کانونهای اعتراضات موجود در لبنان نشان می دهد که بخش قابل توجهی از این اقدامات فراتر از روینمودهای خودجوش است.

  1. کانون های متعدد: در آنالیز اعتراضات گذشته در لبنان و کشورهای دیگر پدیده اساسی مربوط به انتخاب یک واحد برای تمرکز اعتراضات بوده است. در این رابطه می توان به میدان استقلال در کی یف پایتخت اوکراین یا میدان تحریر در قاهره پایتخت مصر اشاره نمود. در اعتراضات اجرا شده در سال 2005 در لبنان نیز همین رخ داد. اما در تظاهرات و اعتراضات اخیر کانون های متعددی برای اعتراضات انتخاب شده است که نشان دهنده تعداد دست های پشت پرده اعتراضات است. البته بخش قابل توجهی از معترضان در دو میدان ریاض الصلح و الشهداء حضور پیدا نموده اند که نهایتا تعداد آنها از ده هزار نفر فراتر نمی رود.
  2. تاثیر گذاری عاطفی: عواطف انسانی و تاثیرگذاری عاطفه یکی از عناصر مهم در اعتراضات به شمار می رود که معمولاً به وسیله استفاده از افراد ناتوان و بچه ها و عناصر سالخورده و زنان دنبال می گردد. این موضوع در پوشش رسانه ای تحولات لبنان توسط رسانه های نشان دار کاملا ملموس است. عموما عواطف قوی تر از منطق است، به ویژه که قدرت عواطف در زمان بحران های دارای ماهیت انسانی افزایش پیدا می نماید و مطالبات و پروژه های سیاسی در اوج شرایط احساسی به فراموشی سپرده می گردد.
  3. هوشیاری ساختگی: شکی نیست که میزان هوشمندی بین گروه های مختلف یک ملت متفاوت است، به این ترتیب هر نوع رویکرد اعتراض آمیز نیازمند رهبرانی است که بتوانند اهداف خود را محقق نمایند. به این ترتیب در هنگام پوشش اعتراضات مختلف باید میزان هوشمندی های مختلف را تحت تاثیر قرار داد. در روزهای اول اعتراضات، اشخاص از طبقه های مختلف در اعتراضات حضور داشتند، اما در روزهای آینده بیشتر عناصری به نمایش گذاشته می شوند که نشانه های روشنفکری و فرهنگ در آنها نمود بیشتری دارد. این موضوع نقش قابل توجهی در پوشش شبکه های تلویزیونی دارد.

    منبع: سایت خبری تحلیلی العهد لبنان

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اعتراضات لبنان خودجوش یا سیاسی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات لبنان خودجوش یا سیاسی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید