ایرانیت چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟

به گزارش حمایت از تولید ملی، ایرانیت به صفحاتی گفته می گردد که معمولا به صورت موج دار هستند و به عنوان پوشش سطوح مختلف در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این پوشش بسته به نوع متریال استفاده شده در ساخت آن، در بازار مصالح ساختمانی ایران به نام های دیگر از جمله فایبرگلاس، آذریت و اترنیت شناخته می گردد. صفحات ایرانیتی می توانند پوشش بسیار مناسبی برای سقف و دیوارهای ساختمان ها باشند. ایرانیت در برابر گرما، آب و رطوبت مقاوم است؛ از همین رو در بسیاری از مناطق بارانی کشور به جای استفاده از پوشش های پایه نفتی همچون ایزوگام یا قیرگونی سقف ساختمان ها، از این ماده به عنوان یک پوشش سقف در برابر آب باران استفاده می نمایند. شکل موج دار ایرانیت این اجازه را به قطرات آب و رطوبت هوا می دهد که در یک محور جمع شوند و به سرعت به سمت پایین حرکت نمایند. از طرفی صفحات ایرانیتی می توانند به عنوان بخشی از سقف کاذب سرویس بهداشتی خانه ها، انباری یا فضاهای کوچک دیگر مورد استفاده قرار گیرند. فرآیند نصب صفحات ایرانیت نسبت به نصب ایزوگام و قیرگونی ساختمان ها بسیار آسان تر است و سریع تر انجام می گردد؛ از همین رو کسانی که خانه های از پیش ساخته خریداری می نمایند، خیلی اوقات ترجیح می دهند که از این پوشش برای سقف و دیوارهای خانه استفاده نمایند. ایرانیت را روی هر سطحی می توان نصب کرد و هیچ واکنش شیمایی میان مواد سازنده ایرانیت و سطح مورد نظر رخ نمی دهد. همین موضوع سبب شده که خیلی ها برای پوشش سطوح آهکی و پایه آهکی به جای بهره گیری از قیرگونی، ایرانیت ها را به عنوان محافظ این سطوح انتخاب نمایند.

ایرانیت چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟

فایبرگلاس عایق برودت و حرارت است؛ از همین رو در یک دهه اخیر، بسیاری از صاحبان گلخانه ها، فضای نگهداری از گیاهان را با استفاده از فایبرگلاس ساخته اند.

چند نوع سقف کاذب وجود دارد؟

انواع ایرانیت

صفحات ایرانیت بر اساس نوع متریال سازنده به دو دسته فایبرگلاس یا همان پلاستکی و پنکوسیم تقسیم می شوند. مواد پایه فراوری فایبرگلاس، الیاف شیشه است که با پلیمرهای دانه درشت، پشم شیشه و البته مواد تقویت نماینده ترکیب شده است. فایبرگلاس جزو پلاستیک ها به حساب می آید و در عین سبکی، بسیار مقاوم است. صفحات ایرانیت فایبرگلاس به دو شکل صاف و موج دار مورد استفاده قرار می گیرند. فایبرگلاس عایق برودت و حرارت است؛ از همین رو در یک دهه اخیر، بسیاری از صاحبان گلخانه ها، فضای نگهداری از گیاهان را با استفاده از فایبرگلاس ساخته اند. این ماده بسیار سبک است و پروسه نصب آن نسبت به نصب پوشش های دیگر آسان تر است. فایبرگلاس به سه شکل مورد استفاده قرار می گیرد؛ به صورت رولی یا همان متری، برش خورده یا شیت های نیمه جامد.

در فایبرگلاس می توان رشته های پنبه ای درون ورق را به چشم دید.

فایبرگلاس

اولین و پرطرفدارترین نوع فایبرگلاس، نوع رولی آن است. این نوع فایبرگلاس در متراژ متفاوت و بر اساس احتیاج مشتری به فروش می رود. ورق فایبرگلاس که به صورت رولی فروخته می گردد و در رنگ های متفاوت و البته بی رنگ عرضه می گردد؛ از همین رو استفاده از این مواد به عنوان پوشش های داخلی ساختمان ها جزو مواردی است که طراحان داخلی را مجذوب فایبرگلاس نموده است.

فایبرگلاس برش خورده را به عنوان شیت فایبرگلاس هم می شناسند. این نوع از ایرانیت فایبرگلاس همان مدل رولی یا متری است که به صورت صفحاتی با اندازه هایی معین عرضه شده است. شیت فایبرگلاس هم مانند نمونه های رولی دارای طیف رنگی گسترده ای است و در ساخت و طراحی بسیاری از فضاها می توان از آن استفاده کرد. ناگفته نماند که بسیاری از شرکت های سازنده فایبرگلاس با بهره گیری از پلیمرهای مقاوم نماینده، سختی شیت ها را با کاهش انعطاف پذیری آن ها افزایش می دهند. از دیگر کاربردهای ایرانیت فایبرگلاس می توان به ساخت ناودانی، پوشش دیوارهای مرغداری، پوشش سقف سرویس های بهداشتی، انبار و فضاهای کوچک و همچنین ساخت محل آب خوری دام اشاره نمود.

مطالعه کنید

استفاده از پوشش بلکا برای داشتن دیوارهایی زیباتر

فایبرگلاس نیمه جامد، نوعی پوشش مایع با ویسکوزیته بالا است که متخصصان از آن در بین لایه های دیوار برای ایجاد عایق حرارت و برودت استفاده می نمایند. فایبرگلاس نیمه جامد از همان مواد نمونه های دیگر ساخته می گردد؛ با این تفاوت که مواد در قالب های سرد کارخانه ریخته نشده تا به شکل جامد تبدیل گردد. این نوع پوشش ها معمولا بعد از چینش اولیه ساختمان در بین مصالح سازنده دیوار استفاده می گردد تا یک پوشش عایق در اطراف ساختمان شکل بگیرد.

صفحات ایرانیت به دو دسته فایبرگلاس و پنکوسیم تقسیم می شوند. فایبرگلاس انعطاف زیادی دارد؛ اما پنکوسیم مقاوم تر است و می تواند به عنوان سقف در فضای خارجی استفاده گردد.

پنکوسیم

پنکوسیم وزن بیشتری نسبت به ایرانیت فایبرگلاس دارد. پنکوسیم غیرقابل انعطاف است و به سه شکل صاف، موجدار و لوله ای در بازار مصالح ساختمانی عرضه می گردد. به ایرانیت پنکوسیم صاف با ضخامت زیاد، اترنیت و به ایرانیت پنکوسیم لوله ای شکل، آذریت هم گفته می گردد. پنکوسیم ماده ای است که از ترکیب سیمان و پنبه حاصل می گردد. برای ساخت پنکوسیم، ابتدا پنبه و بتن را به نسبت 3 به 7 داخل یک مخزن بزرگ می ریزند. سپس 10 برابر بتن ریخته شده، آب وارد مخزن می نمایند. مواد درون مخزن را با بهره گیری از دستگاه میکسر (همزن) سیمان به شکل یک مایع روان تبدیل می نمایند. سپس دوغاب به دست آمده را آبکش می نمایند و روی یک پارچه نمدی بزرگ پخش می نمایند تا آب ماده به دست آمده از دیگر مواد جدا شده و خمیر اولیه پنکوسیم به وجود بیاید. سپس نوبت به قالب گیری می رسد. در این پروسه، بسته به نوع ایرانیت، قالب ها با هم متفاوت هستند. پنکوسیم موج دار و صاف، هر دو قالب های پرسی دارند؛ ولی پنکوسیم لوله ای شکل قالب متفاوتی دارد. برای ساخت پنکوسیم لوله ای، خمیر پنکوسیم را روی یک میله فلزی استوانه ای شکل می ریزند و پس از خشک شدن خمیر، میله را خارج نموده و اطراف ایرانیت بدست آمده را سبماده می زنند تا لوله بدست آمده کاملا صاف و یک دست گردد.

ایرانیت پنکوسیم مقاومت بسیار بیشتری نسبت به ایرانیت فایبرگلاس دارد و فقط به صورت صفحاتی در اندازه های معین عرضه می گردد. از پنکوسیم می توان به عنوان پوشش سقف ها و دیوارها استفاده کرد. برای اتصال صفحات پنکوسیم فقط باید از پیچ و مهره استفاده کرد. پنکوسیم شنماینده است و هیچ گونه انعطاف پذیری ندارد. از پنکوسیم لوله ای شکل برای پوشش لوله ها آب و گاز در فضای باز استفاده می گردد؛ اما به هیچ عنوان از ایرانیت پنکوسیم در زیر زمین استفاده نمی گردد، زیرا ممکن وزن خاک باعث تخریب مواد آن گردد.

از پنکوسیم می توان به عنوان پوشش سقف ها و دیوارها استفاده کرد. برای اتصال صفحات پنکوسیم فقط باید از پیچ و مهره استفاده کرد.

نکات پایانی

  • صفحات فایبرگلاس را می توان با بهره گیری از چسب اپوکسی به هم متصل کرد. ولی بهتر است برای فضاهای باز از همان پیچ و مهره برای اتصال این صفحات استفاده کرد.
  • به طور کلی ایرانیت در برابر گرما مقاوم است؛ اما با تابش مستقیم نور آفتاب تخریب می گردد. از همین رو بهتر است صفحات ایرانیتی استفاده شده در فضاهای باز به صورت سالانه توسط متخصصان تعویض یا تعمیر گردند.
  • ایرانیت یک عایق صوتی نیست؛ از همین رو استفاده از این پوشش ها در فضاهای پر سر و صدا همواره بهترین گزینه نیست.
  • ایرانیت یک پوشش ارزان برای سقف خانه ها به حساب می آید؛ اما قدرت مقاومت آن نسبت به قیر و ایزوگام بسیار کمتر است.
  • ایرانیت در برابر باد و باران شدید مقاومت زیادی ندارد و بهتر است پس از وقوع چنین عناصر طبیعی، پوشش سازه توسط متخصصان بازرسی گردد.
  • ایرانیت ها در هر نوع جزو مواد دوست دار طبیعت به شمار نمی فرایند و قابل بازیافت نیستند؛ از همین رو استفاده از این پوشش ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته محدود شده است.
منبع: کبال

به "ایرانیت چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانیت چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید