تاریخ معاصر کجور کتاب شد، سرگذشت کجور در مشروطه

به گزارش حمایت از تولید ملی، میترا متاجی امیررود، پژوهشگر حوزه ادبیات و مدیر انتشارات ناسنگ به خبرنگاران گفت: تاریخ معاصر کجور نوشته زنده یاد علی شادمان تازه ترین کتاب انتشارات ناسنگ است که به زودی در دسترس علاقه مندان به تاریخ قرار می گیرد. نویسنده این کتاب که خود از فرهیختگان منطقه کجور بود، 12 سال پیش، یعنی در سال 1385 از جهان رفت. او هشت سال مشغول تالیف این کتاب بود.

تاریخ معاصر کجور کتاب شد، سرگذشت کجور در مشروطه

وی اضافه کرد: کجور یک منطقه ییلاقی است که در وضعیت فعلی تقسیمات کشور از بخش های شهرستان نوشهر است. این منطقه پیشینه کهنی دارد و در متون کهن به نام رویان خوانده گردیده است. این منطقه در دوران تاریخی تاثیرگذار بوده و در تاریخ معاصر ایران بویژه در دوران مشروطیت هم تاثیرگذار بوده است.

متاجی امیررود ادامه داد: کتاب سه بخش دارد. نویسنده در بخش نخست به جغرافیای کجور پرداخته و در بخش دوم نژاد، زبان و مذهب مردم این خطه را در طول تاریخ آنالیز نموده است. بخش سوم کتاب که مهم ترین بخش است اوضاع سیاسی و حکومتی این منطقه در دوران قاجار و پهلوی آنالیز گردیده است.

این نویسنده و ناشر در شرح بیشتر بخش سوم کتاب تاریخ معاصر کجور گفت: مرحوم شادمان در این بخش تحلیل جذابی از نقش منطقه کجور در انقلاب مشروطه به مخاطبان ارائه می نماید. خاندان خلعتبری که در مشروطه نقش ایفا کردند در این بخش معرفی می شوند. همچنین نقش کجوری ها و یاری آنها به میرزا کوچک خان و نهضت جنگل نیز در این بخش طرح گردیده است. به نسبت دیگر پژوهش هایی که درباره تاریخ معاصر کجور اجرا شده، این کتاب با توجه به رجوع نویسنده به منابع دست اول و همچنین کار میدانی او در مناطق و روستاهای مختلف کجور، اثر معتبرتری است.

متاجی امیررود در خاتمه گفت: چند کتاب دیگر نیز در حوزه مردم شناسی و فرهنگ عامه منطقه کجور به انتشارات ما رسیده است، اما با توجه به گران شدن چند برابری کاغذ با بحران روبرو گردیده ایم و شاید نتوانیم دیگر کتاب ها را در این سال منتشر کنیم. گران شدن کاغذ بیشترین تاثیر خود را بر ناشران شهرستانی گذاشته و سهم آنها از اقتصاد نشر را ناچیزتر از قبل نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تاریخ معاصر کجور کتاب شد، سرگذشت کجور در مشروطه" امتیاز دهید

3 کاربر به "تاریخ معاصر کجور کتاب شد، سرگذشت کجور در مشروطه" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ معاصر کجور کتاب شد، سرگذشت کجور در مشروطه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید