خبرنگاران بازار داغ خرید اسباب بازی در سایه شیوع کرونا

به گزارش حمایت از تولید ملی، گرگان - خبرنگاران - بازار خلوت و خیابان های سوت و کور، یکی از نشانه های افزایش قرنطینه خودخواسته خانگی در سایه شیوع کرونا است اما در این شرایط چگونگی سرگرم کردن بچه ها در خانه به چالشی برای والدین تبدیل شده که نتیجه آن، روی آوردن به خرید اسباب بازی به عنوان ساده ترین راه چاره و رونق بخشیدن به مغازه های فروش این وسایل است.

خبرنگاران بازار داغ خرید اسباب بازی در سایه شیوع کرونا

با گسترش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در گلستان و آگاهی مردم در ضرورت خانه نشینی، بازارها روز به روز خلوت تر شده اما در این بین، بعضی مشاغل مانند عروسک فروشی ها مشتریان بیشتری پیدا نموده اند و در کنار داروخانه ها و مراکز فروش مواد شوینده، روزهای شلوغی را سپری می نمایند.

سکینه قربانی مادر میانسالی که برای خرید اسباب بازی وارد یکی این مغازه ها در خیابان شهید رجایی گرگان شده به حمایت از تولید ملی گفت : در منزل از یک بیمار مشکوک به کرونا پرستاری می کنم و در این شرایط حفظ آرامش روحی، رسیدگی به بیمار و هم بازی شدن با پسر خردسالم کار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: قرنطینه خانه و استفاده مداوم از دستکش و ماسک برای بچه ها قابل پذیرش نیست به همین دلیل تصمیم گرفتم با خرید اسباب بازی، سرگرمی جدیدی برای او ایجاد کنم.

این شهروند اعلام کرد: ماندن طولانی مدت در خانه های کوچک آپارتمانی برای بزرگسالان، طاقت فرسا و عذاب آور است چه برسد به بچه ها که پرتحرک و دنبال جنب و جوش هستند و حبس خانگی، روحیه آنان را دچار آسیب جدی می نماید.

عاطفه میرکتولی یکی دیگر از مادران گلستانی که مشغول جستجو برای خرید اسباب بازی است گفت: تا چند هفته قبل بچه ها در کنار همکلاسی ها و معلمان خود در مدرسه حضور داشتند و احتیاجی به ایجاد سرگرمی انفرادی نبود اما پس از شیوع کرونا و دوری اجباری بچه ها از یکدیگر، جای خالی بازی های جدید برای احساس شد.

وی اضافه کرد: با وجود محدودیت فضای خانه برای اضافه کردن وسیله جدید، چاره ای جز خرید اسباب بازی ندارم و نمی خواهم در این شرایط، نگران ایجاد مسائل روحی برای فرزندم باشم.

این شهروند گرگانی ادامه داد: سپردن تلفن همراه به بچه ها و نصب بازی های موبایلی، کار آسان و کم دردسری است اما نگرانی از احتمال بروز مسائل ناشی از مصرف بی رویه و اعتیاد به استفاده از این ابزار، تمایل به خرید اسباب بازی را در من بیشتر کرد.

کارشناس بچه ها و مربی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان گلستان در مصاحبه با خبرنگار حمایت از تولید ملی با تاکید بر ضرورت ایجاد سرگرمی جدید برای بچه ها در روزهای خانه نشینی ناشی از شیوع کرونا می گوید: حضور طولانی مدت بچه ها در خانه و تماشای برنامه های تلویزیونی موجب بداخلاقی و لجبازی بچه ها می گردد و باید مقدمات پرکردن اوقات بچه ها فراهم گردد.

شهروز بایی گفت: در این شرایط که بعضی خانواده ها برای در امان ماندن از کرونا، مجبور به قرنطینه خانگی شده اند، استفاده از بازی هایی که علاوه بر سرگرمی بچه ها، موجب مشارکت والدین در همراهی آنان می گردد، تاثیر مستقیمی بر آرامش بچه ها خواهد گذاشت.

وی اعلام کرد: تماشای برنامه ها و سریال های ویژه بزرگسالان برای بچه ها توصیه نمی گردد و تا حد امکان باید مصاحبه با کودک بیشتر از قبل گردد.

کارشناس بچه ها و مربی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان گلستان ادامه داد: در روزهای خانه نشینی خانواده ها به دلیل شیوع کرونا، دسترسی بچه ها به تلفن همراه والدین بیشتر از قبل می گردد که حضور بدون نظارت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، آسیب های زیادی برای فرزندان به همراه دارد که باید با ایجاد سرگرمی های جدید مانع از این کار شد.

به گفته وی ساخت کاردستی با همراهی والدین، مشارکت دادن دختران در آشپزی و همراهی پسران با پدران در نظافت خانه، فعالیت های مرتبط با موسیقی و نقاشی و بعضی هنرهای تجسمی از جمله فعالیت هایی است که توصیه می گردد مورد نظر خانواده ها قرار بگیرد .

بایی ادامه داد: مساحت کم آپارتمان ها سبب شده تا بچه ها از انجام بازی های فیزیکی و پرجنب و جوش که اقتضای سن آن ها است دور شوند که در این شرایط باید با استفاده از سرگرمی های ایستا و مفهومی، احتیاج روحی فرزندان را برآورده کرد.

وی در خصوص ویژگی اسباب بازی خریداری شده توسط والدین گفت: ویژگی های بچه ها با یکدیگر متفاوت است و والدین با مراجعه به متخصصان و مربیان می توانند بر اساس الگوهای رفتاری فرزندان خود و تمرکز بیشتر بر توانایی ها و ضعف های آنها، محصولات مناسب فرزندان خود را انتخاب نمایند.

کارشناس بچه ها و مربی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان گلستان ادامه داد: اسباب بازی بیشترین سهم را در انتقال مفاهیم آموزشی به بچه ها دارد و سطحی از یادگیری در بعضی اسباب بازی ها طراحی شده که در شکوفایی ذهنی بچه ها اثرگذار و ماندگار است.

بایی گفت: اسباب بازی ها در ساخت تفکر و نگاه کودک و شکل گیری رفتار و کردار فرزندان موثر هستند و نقش پررنگی در تعامل با دیگران و خود بچه ها دارند که ضروری است والدین در فرصت خانه نشینی به وجود آمده در سایه شیوع کرونا با استفاده از وسایل بازی جدید، رسیدن به این هدف را مورد نظر قرار دهند.

انتقال دلشوره و نگرانی از کرونا بر اثر انتشار گسترده اخبار از راه های گوناگون، بچه ها را نیز در معرض ترس و اضطراب ناشی از همه گیری این ویروس قرار داده که بی توجهی به آن در کنار حضور طولانی مدت در خانه و کاهش فعالیت های فکری و آموزشی، موجب بروز آسیب روحی به بچه ها خواهد شد.

در عصر نفوذ گسترده گوشی تلفن همراه در خانواده ها، اسباب بازی اهمیت بیشتری پیدا می نمایند چرا که شاید تفکر بچه ها در فضای تکنولوژی رشد پیدا کند اما سایر مهارت های بچه ها از جمله یادگیری، فعالیت جمعی و تحرک فضای رشد نخواهند داشت.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تا به امروز 31 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و 805 نفر نیز در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بازار داغ خرید اسباب بازی در سایه شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازار داغ خرید اسباب بازی در سایه شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید