دردسرهای گرانی مسکن برای مستاجران

به گزارش حمایت از تولید ملی، ایرج رهبر، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در برنامه رادیویی درباره راه چاره های خروج رکود از بازار مسکن با بیان اینکه مسئله اصلی و اساسی در بازار مسکن نبود برنامه منسجم در این بخش است، گفت: ما برنامه بسیار منسجم و مستمری نداشته ایم و برای افزایش فراوری و عرضه مسکن به بازار نه دولت و نه بخش خصوصی شاخص های مشخصی نداشته اند.

دردسرهای گرانی مسکن برای مستاجران

او با بیان اینکه گرفتاری مسکن در ابتدا مربوط به اقتصاد کل کشور و تورمی است که گریبان گیر این بازار شده است، گفت: توجه به حوزه مسکن پیشران مالی است و باید طرح جامع و اساسی برای این پروژه ها در نظر گرفته گردد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران شرح داد: سالانه 850 هزار ازدواج در کشور صورت می گیرد، بنابراین تامین مسکن برای این 850 هزار زوج باید به وسیله دولت در اولویت قرار گیرد.

22 میلیون خانوار در سکونتگاه های غیر رسمی ساکن هستند

این مقام مسئول توضیح داد: دولت سیزدهم برای مسکن طرح جامعی ارائه نموده که شامل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که امیدواریم بتوانیم با ساخت این واحد ها تقاضا را در بازار مسکن جوابگو باشیم.

رهبر با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن در کشور نیازمند برنامه ریزی و استفاده از مصالح ساختمانی مقرون به صرفه قیمت است، گفت: در حال حاضر مصالح ساختمانی از ابزار هایی هستند که در قیمت مسکن بسیار تاثیرگذار است. دولت باید برای ساخت این یک میلیون واحد مسکونی در سال اقدامات لازم را جهت فراوری مصالح ساختمانی انجام دهد.

این مقام مسئول توضیح داد: با ورود مصالح ساختمانی به بورس قیمت مسکن بسیار افزایش یافته است و با توجه به آنکه مصالح ساختمانی در بورس به وسیله دلالان خریداری می گردد، بنابراین این بازار تحت تاثیر قرار گرفته است.

او اعلام کرد: کنترل قیمت مصالح ساختمانی و کاهش قیمت تمام شده در فراوری مسکن بسیار مؤثر است و با توجه به آنکه کارخانه های سیمان و فولاد به وسیله دولتی ها اداره می شوند، بنابراین باید تدابیر لازم در نظر گرفته گردد.

رهبر اظهار کرد: مصالح ساختمانی باید به صورت عمده در اختیار سازندگان قرار گیرد تا سازندگان بتوانند مسکن را با قیمت مناسب تری بسازند.

این مقام مسئول با بیان اینکه فراوری و عرضه مصالح ساختمانی به بورس باعث شده که قیمت مصالح ساختمانی بسیار افزایش پیدا کند، گفت: افزایش صدور مجوز پروانه های ساختمانی و بعلاوه عدم استفاده از تکنولوژی های روز در فراوری مسکن بسیار موثر است.

او گفت: باید مدت زمان مجوز های ساخت مسکن را کاهش دهیم تا سرعت ساخت افزایش یابد.

این مقام مسئول اضافه نمود: ما در پنج سال گذشته بیش از سیصد هزار واحد مسکونی نساختیم، در نتیجه در سال حدود 700 هزار واحد مسکونی کمتر ساخته شده که در هر سال معادل 3 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی می گردد.

رهبر گفت: طبق آمار ها بیش از 22 میلیون خانوار در سکونت های غیررسمی ساکن هستند و مسکن مناسب ندارند و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که به علت بالا بودن قیمت مسکن، بعضی از متقاضیان به صورت اشتراکی، واحد مسکونی را اجاره می نمایند، بنابراین این عوامل باعث شده مسکن تنها در اختیار سوداگران و دلالان بازار باشد.

رهبر در سرانجام اعلام کرد: اجرای طرح آمایش سرزمین، باعث خواهد شد که مسکن به صورت مناسب در مناطقی نیازمند آن هستیم، ساخته گردد.

منبع: باشگاه حمایت از تولید ملی

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن حمایت از تولید ملی بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "دردسرهای گرانی مسکن برای مستاجران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای گرانی مسکن برای مستاجران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید