سوزش های ترش مزه!

به گزارش حمایت از تولید ملی، تصور کنید نیمه شب که یکباره از خواب بیدار شده و احساس سوزش شدیدی در قفسه سینه خود می کنید. در چنین مواقعی برترین فکری که می تواند به فکر تان برسد چیست؟!بله درست حدس زدید ... سوزش معده یا ترش کردن. پس برای آشنایی بیش تر با این مشکل بهتر است کلبه سلامتی این شماره ما را دنبال کنید. زمانی که اولین لقمه غذا را قورت می دهید، در طول مری حرکت می نماید و مری با حرکات دودی شکل خود باعث می گردد که غذا به سمت پایین حرکت کند و این حرکات تا زمانی ادامه دارد که غذا وارد معده گردد. در محل اتصال مری به معده دریچه ای وجود دارد.

سوزش های ترش مزه!

سوزش های ترش مزه!

نویسنده: لعیا اعتمادی

تصور کنید نیمه شب که یکباره از خواب بیدار شده و احساس سوزش شدیدی در قفسه سینه خود می کنید. در چنین مواقعی برترین فکری که می تواند به فکر تان برسد چیست؟!

بله درست حدس زدید ... سوزش معده یا ترش کردن.

پس برای آشنایی بیش تر با این مشکل بهتر است کلبه سلامتی این شماره ما را دنبال کنید. زمانی که اولین لقمه غذا را قورت می دهید، در طول مری حرکت می نماید و مری با حرکات دودی شکل خود باعث می گردد که غذا به سمت پایین حرکت کند و این حرکات تا زمانی ادامه دارد که غذا وارد معده گردد. در محل اتصال مری به معده دریچه ای وجود دارد به نام اسفنکترمری که با باز شدن آن غذا از مری وارد معده می گردد تا اسیدهای معده عمل هضم آن را شروع نمایند. بعد از ورود غذا به معده، دریچه اسفنکتر مری خود به خود بسته می گردد تا از بازگشت اسیدهای معده به مری ممانعت کند.

اما گاهی اتفاق می افتد که در برخی از افراد این دریچه به درستی عمل نمی نماید و اجازه می دهد که اسیدهای معده به داخل مری تراوش نمایند که این مسأله باعث ایجاد درد و ناراحتی و سوزش در قفسه سینه می گردد.

علائم بیماری

سوزش معده با ترش کردن مانند سایر بیماری ها دارای علائم و نشانه هایی است که با شناخت این علائم و توجه به آن ها می توان از بروز چنین مسئله ای جلوگیری کرد. هر چند که این بیماری بر خلاف بیماری های دیگر خطر جدی برای سلامت بدن به همراه ندارد، اما عدم توجه به درمان آن در بلند مدت می تواند موجب اختلالاتی نظیر التهاب، زخم و تغییر سطح مری و گاهی سرطان گردد.

علائم این بیماری:

1- سوزش و درد شدید در میانه قفسه سینه

2- احساس مزه ترش در پشت گلو

3- مشکل در عمل بلع

4- احساس چسبنده بودن غذا به قفسه سینه یا گلو

5- سرفه های مزمن و یا حملات آسم

راه کنترل بیماری

شاید باور این مسأله غیر ممکن به نظر برسد، اما با کمی تغییر جزیی در رژیم غذایی یا عادات غذایی می توان این عارضه را کنترل و در بسیاری از موارد هم درمان کرد که این موارد شامل:

1- حجم وعده های غذایی خود را کم نموده و 3- 4 ساعت قبل از خواب شام صرف کنید.

2- بعد از خوردن غذا از خوردن هله هوله و خوراک های دیگر اجتناب کنید.

3- هنگام خواب، سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید. این کار مانع از بازگشت اسید معده به داخل مری می گردد.

4- بعد از خوردن غذا زانوهای خود را بغل نکنید و به اصطلاح چمباتمه نزنید!

5- از زیاده روی در خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و چاشنی دار اجتناب کنید.

6- زیاده روی در نوشیدن قهوه، چای و آب پرتغال باعث بروز سوزش معده می گردد.

7- از خوردن غذاهای دیر هضم مثل حبوبات، غلات آن هم در حجم زیاد، در وعده غذایی شب جلوگیری کنید.

چند نکته مهم:

1- برخی از عادت های خاص می تواند عملکرد دریچه مری را تحت تأثیر قرار دهند. از جمله داشتن اضافه وزن، پوشیدن لباس های تنگ و استعمال دخانیات.

2- حتماً غذاهایی را که در شما ایجاد سوزش معده می نمایند شناسایی کنید.

3- اگر علاقه زیادی به غذاهای رستوران و فست فودها دارید سعی کنید غذاهای کم چرب و حاوی پروتئین متعادل را انتخاب کنید.

4- وجود نیترات در غذاها و تبدیل آن به اکسید نیتریت در معده عاملی است برای شلی و بروز رفلاکس معده؛ از جمله غذاهایی که نیترات فراوان دارد سوسیس و کالباس است.

5- آب برترین نوشیدنی است که می تواند اسیدهای دستگاه گوارش را رقیق کند.

6- شیره کوبیده سنجد برای برطرف سوزش معده مفید است. زیرا ترشی معده را کم می نماید.

منبع: نشریه ملاقات آشنا - شماره 126

منبع: راسخون

به "سوزش های ترش مزه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزش های ترش مزه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید