شناخت بازار پیشنیاز تقویت تعاملات ایران با عراق و سوریه خبرنگاران

به گزارش حمایت از تولید ملی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار گشت.

شناخت بازار پیشنیاز تقویت تعاملات ایران با عراق و سوریه خبرنگاران

به گزارش گروه اقتصادی حمایت از تولید ملی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار گشت.

در نشست سوم همایش با عنوان فرصت های توسعه تعاملات اقتصادی با کشور های محور مقاومت، رضا محتشمی پور قائم مقام سازمان بورس کالا، بیان داشت شناخت فرصت ها در بازار کشور های منطقه نیازمند ورود به حوزه اجرا در این کشور ها است. در حوزه استفاده از فرصت ها موانع مهمی دیده می شود که برای توسعه روابط تجاری ایران با کشور های همسایه باید مرتفع شوند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت ایران در اقتصاد کشور های محور مقاومت بیش از آنکه نیاز به ایده پردازی داشته باشد، نیاز به ورود عملی به بازار این کشورهاست، افزود: در عین حال افرادی که به صورت عملی به این کشور ها وارد شده اند، بعضی مسائل پیش روی آن ها پدیدار شده است که باید از طرف مسئولین برطرف شود. شناخت بازار های عراق و سوریه اولین گام برای توسعه تعاملات است.

محتشمی پور ضمن انتقاد از اینکه ورود ایران به بازار های کشور های محور مقاومت منفعلانه بوده است، افزود: اینکه سهم ایران در بازار این کشور ها بالاست، بیش از آنکه حاصل عملکرد فعالانه و برنامه ریزی دقیق ما باشد، حاصل عدم حضور دیگر کشورهاست؛ بنابراین لازم است حاکمیت برای شناخت بازار های این کشور ها و کمک به شناخت شرکت های ایرانی به بازار های آن ها، به طور فعالانه وارد عمل شود.

شناخت بازار پیشنیاز تقویت تعاملات ایران با عراق و سوریه

وی افزود: اولین مانع توسه همکاری های ایران و کشور های همسایه، مسئله شناخت است. امروزه تجار وبازرگانان ایرانی تقریبا هیچگونه شناختی نسبت به شرایط سوریه و یا حتی عراق ندارند و به این دلیل تمایلی به فعالیت اقتصادی در این کشور ها دیده نمی شود. مسئله دیگر ارتباط ضعیف دستگاه حاکمیت با بازرا های عراق و سوریه است که نیازمند مداخله جدی حاکمیت دارد.

محتشمی پور ادامه داد: برای شناخت بازار های مغفول عراق و سوریه، این حاکمیت است که باید مداخله جدی نماید تا فرصت ها را برای مرد نمایان سازد. برای این امر باید نهاد متولی وجود داشته باشد تا پتانسیل بالقوه کشور های عراق و سوریه را معرفی نماید. وقتی ظرفیت به مردم نشان داده شود به مراتب تقاضا برای حضور جدی فعالان اقتصادی ایجاد می شود.

قائم مقام سازمان بورس کالا در ادامه بیان داشت: امروزه میان کشور های ایران و سوریه شناخت چندانی از ظرفیت ها و پتانسیل های طرفین وجود ندارد که در این زمینه کم کاری های زیادی شده است و باید به وسیله رسانه جبران شود. سوریه ظرفیت بسیار بزرگی برای بازسازی دارد، اما تا به امروز هیچ شناختی از این کشور وجود ندارد.

محتشمی پور دامه داد: مسئله دیگر در رابطه با موانع موجود در ارتباط با بازرا های عراق و سوریه مربوط به حوزه اجرا است. در کشور های عراق و سوریه مدل همکاری اقتصادی، همکاری میان بنگاه های کوچک و بعضا متوسط است؛ لذا عمده همکاری ما طرف های عراقی و سوری، ناظر بر همین شرکت ها است.

زیرساخت های ناکافی ایران برای ورود به بازار سوریه و عراق

قائم مقام سازمان بورس کالا با اشاره به شاخص های کشور های پیروز در بازار های سوریه، دو پیش نیاز اساسی را برای نیل به این مهم را شرح داد و افزود فراهم آوردن زیرساخت های لازم و همچنین انعقاد موافقت نامه ها و حمایت های حقوقی از فعالان در این عرصه، زمینه پیروزیت در کسب بازار های عراق و سوریه است که متاسفانه ایران پیروزیت چندانی را نتوانست دراین زمینه بدست آورد.

وی در خاتمه تصریح داشت: انتظار از اتاق های بازرگانی این است که اینگونه خدمات را فراهم آورند و حمایت های لازم را صورت دهند. اتاق های بازرگانی باید در راس قرار گیرند و بقیه شرکت های اقتصادی حول محور آن، در ارتباط باشند. البته بعضی از ساختار ها در کشور وجود دارد، ولی ناهماهنگی میان آن ها مشهود است. با اینکه ستاد توسعه روابط عراق و سوریه در جایگاه اول این عرصه واقع شده است لیکن اقدام جدی و مؤثری از جانب آنان دیده نشده است.

وی افزود: درحال حاضر شرکت های ترکیه وقتی وارد بازار عراق یا حتی سوریه می شوند، از طیف وسیعی از خدمات نهاد های دولتی برای تقویت حضور خود بهره می برند، درحالیکه به شرکت های ایرانی چنین خدماتی ارائه نمی شود و همین مسئله یکی از دلایل اصلی عقب ماندن شرکت های ایرانی در بازار کشور های محور مقاومت است. درحال حاضر زیرساخت های لازم که باید با هماهنگی بین دولت ها شکل بگیرد، از جمله توافقات تجاری و گمرکی، بین ایران و کشور های محور مقاومت فراهم نشده است و این مسئله نیز یکی از دلایل عقب ماندگی ماست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شناخت بازار پیشنیاز تقویت تعاملات ایران با عراق و سوریه خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت بازار پیشنیاز تقویت تعاملات ایران با عراق و سوریه خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید