معرفی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا

به گزارش حمایت از تولید ملی، آشنایی با فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا | Belgrade Nikola Tesla Airport

فرودگاهی که امروز می خواهیم آن را معرفی نماییم و متعلق به کشور صربستان است، فرودگاه بلگراد نیکولا تسلا (Belgrade Nikola Tesla Airport) می باشد که قبلا تنها به عنوان فرودگاه بین المللی بلگراد شناخته می شد. این فرودگاه را به افتخار دانشمند و مخترع صربستانی به نام نیکولا تسلا نیز در ادامه فعالیتش نام گذاری کردند و …. . در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم تاریخچه، اطلاعات، ترمینال ها و راه های دسترسی این فرودگاه برای مسافرانش را مورد آنالیز قرار دهیم.

معرفی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا

تاریخچه فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا

این فرودگاه در سال 1910 و در شهر بلگراد، مرکز صربستان ساخته و به صورت یک فرودگاه با کاربری ساده مورد استفاده نهاده شد. این فرودگاه در ابتدا به وسیله پیشگامان صنعت هوانوردی همانند: ماسلنیکف (Maslenikov)، ویدمار (Vidmar) و چرماک (Čermak) مورد استفاده نهاده شد.

تنها 2 سال پس از ساخت این فرودگاه، یک انبار از جنس چوب در این فرودگاه ساخته شد تا مهمات نیروی هوایی صربستان را در آن نگهداری نمایند. در آن سال ها یعنی از سال 1914، جنگی با عثمانیان پیش آمده بود که صربستان هم در این جنگ درگیر بود. این فرودگاه در ابتدا به نام بنجیکا (Banjica)، شناخته می شده است.

این فرودگاه در آن روزها پایه ای مهم برای نیروی هوایی صربستان به حساب می آمد. پس از سرانجام جنگ جهانی اول، فرودگاه بنجیکا و یا به عبارتی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا برای تنظیم ترافیک هوایی در صربستان به عنوان فرودگاه مسافربری مورد استفاده نهاده شد.

در سال 1911 یک فرودگاه دیگر در شهر بلگراد و پایین تر از قلعه معروفی که در این شهر واقع شده است ساخته شد. این فرودگاه که در حومه شهر واقع شده است، از سال 1923 آغاز به کار کردو اولین جهت پروازهای بین المللی به بلگراد را در این شهر افتتاح نمود.

در ادامه نام این فرودگاه به پانچوو (Pančevo) تغییر نام داد. این فرودگاه در جریان جنگ جهانی دوم به وسیله نیروهای دشمن قبل از این که بتواند مجال پیشرفت و توسعه بیشتری پیدا کند، بمباران شد و از بین رفت.

از تاریخ 25 مارس سال 1927 به بعد در محل فرودگاه قبلی، فرودگاه فعلی به صورت رسمی افتتاح گشت و مورد استفاده نهاده شد. در سال 1928، ایرلاین محلی ایرپات این فرودگاه را به عنوان قطب اصلی خود معرفی نمود.

از آن موقع به بعد ایرلاین های محلی صربستانی مختلفی این فرودگاه را به عنوان قطب اصلی خود معرفی نمودند. درابتدای کار حرفه ای این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین المللی، دارای 4 باند 1100 تا 2900 متری بود.

آشیانه این فرودگاه به وسیله یکی از مهندسان معروف صربستانی به نام میلوتین میلانکوویچ (Milutin Milanković)، طراحی وساخته شد. این آشیانه ها نسبت به تغییر آب و هوا و بعلاوه شرایط مختلف مقاوم ساخته شده اند و دارای مهندسی برنامه ریزی شده اند.

این فرودگاه و ترمینال هایش، یکی از مدرن ترین سازه های هوایی در سال 1931 به شمار می رفت. تا قبل از آغاز جنگ جهانی دوم فرودگاه بلگراد به عنوان توقفگاهی برای بعضی از مسابقات مهم هوایی همانند مسابقات هوایی اسکیزینگن آفریقا (The Schlesinger African Air Race) بوده است.

در آن سال ها ایرلاین های مهم دیگری همانند: ایرفرانس، لوفت هانزا، امپریال ایرویز، … و بعضی دیگر از ایرلاین های معروف دیگر اروپایی از این فرودگاه به عنوان قطب بین المللی خود استفاده می نمودند اما این شرایط تنها تا جنگ جهانی دوم برقرار بود.

از آوریل سال 1941 به بعد این فرودگاه مورد استفاده نیروهای اشغالگر آلمانی نهاده شد. در طول سال 1944 این فرودگاه به وسیله نیروهای متفقین بمباران شد و در اکتبر همان سال در حالی که آلمان ها از آن خارج شده بودند، نیمی از امکانات خود را از دست داده بود.

فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا در شهربلگراد تاسیس گشت. این فرودگاه در ابتدا بانجیکا و سپس فرودگاه بین المللی بلگراد نامیده می شده است اما در ادامه فعالیتش، همانطور که در مقدمه ذکر کردیم این فرودگاه در سال 2006 به نام فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا، دانشمند فقید صربستانی تغییر نام پیدا کرد.

در زبان صربستانی این فرودگاه Аэродром Никола Тесла نوشته می گردد و نیکولا تسلا ایردروم خوانده می گردد. فرودگاه بلگراد به عنوان شلوغ ترین فرودگاه در صربستان نیز شناخته می گردد. فرودگاه نیکولا تسلا در 18 کیلومتری غربی شهر بلگراد واقع شده است و در نزدیکی منطقه سورچین (Surčin) نهاده شده است.

این فرودگاه به عنوان قطب اصلی یکی از بزرگ ترین ایرلاین های کشور صربستان و اروپای شرقی و مرکزی، شرکت هواپیمایی ایر صربیا می باشد. این فرودگاه بعلاوه چایگاه ایرلاین های مقرون به صرفه قیمتی همانند ویز ایر (Wizz Air) است. مدیریت این فرودگاه تحت اختیار یکی از شرکت های دولتی صربستان به نام بلگراد نیکولا تسلا ایردروم (Aerodrom Nikola Tesla Beograd)، است.

از تمام سال های نوسازی و احیای مجدد این فرودگاه که بگذریم، در سال 2012 فاز نوی از نوسازی و توسعه فرودگاه آغاز شد. این بار توسعه و بازسازی خروجی و ترانزیت منطقه ها مختلف فرودگاه آغاز گشت. 2750 متر مربع مساحت نو به فضای فرودگاه اضافه شد. برج مراقبت نسبت به قبل مدرن تر و مجهز تر شد

اطلاعات فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا

نام فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا: Belgrade Nikola Tesla Airport

کد یاتا: BEG

کد ایکائو: LYBE

نوع فرودگاه: بین المللی

ارتفاع از سطح دریا: 102 متر

ترمینال ها: 2 ترمینال مجزا

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا: www.beg.aero

ترمینال های فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا

این فرودگاه دارای 2 ترمینال مجزا است. ترمینال شماره ی 1 در زمانی که فرودگاه ساخته شد آغاز به کار کرد. این ترمینال بیشترا برای پروازهای مقرون به صرفه قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. مسئولین این فرودگاه در سال های 2016 و 2017 این ترمینال را بازسازی داخلی کردند.

ترمینال شماره 2 در سال 1979 ساخته شد و باعث افزایش تعداد مسافران گشت. در ابتدا این ترمینال با ظرفیت 5 میلیون مسافر ساخته شد. در سال های 2006 و 2007 این ترمینال در دست بازسازی نهاده شد. این ترمینال در حال حاضر پذیرای شرکت های هواپیمایی چون: ایر صربیا و اتحاد ایرویز می باشد.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا

تاکسی: تاکسی های بسیاری در بیرون محوطه این فرودگاه حضور دارند و به هر کجا که مقصدتان باشد، شما را می رسانند.

اتوبوس: 3 خط مختلف اتوبوس از فرودگاه به سمت مرکز شهر وجود دارد که تقریبا هر کدام از بیشتر نقاط شهر می گذرند و مسافران بسته به جهتی که دارند می توانند از آن جهتها استفاده نمایند.

منبع: الی گشت

به "معرفی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید