پوستی درخشان تر با این 9 ماده غذایی

به گزارش حمایت از تولید ملی، پوست ما بزرگ ترین عضو بدن انسان است. نه تنها از ما در برابر عوامل خارجی بلکه از اندام ها و سلول های داخلی مان نیز محافظت می نماید. از آنجایی که پوست ما برای سلامتی و تندرستی مان بسیار ارزشمند است نگهداشتن آن در وضعیتی مناسب با افزایش سن بسیار اهمیت دارد. یک راه چاره آسان وجود دارد: غذا هایی را انتخاب کنید که پوستی درخشان را تغذیه می نمایند.

پوستی درخشان تر با این 9 ماده غذایی

به گزارش حمایت از تولید ملی به نقل از Clean eating، پژوهش های بیش تر نشان می دهند که چگونه تغذیه بر سلامت پوست تاثیر می گذارد و این که غذایی که می خوریم می تواند چین و چروک ها را کاهش دهد، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش دهد. بنابراین، برترین مواد غذایی برای داشتن پوستی درخشان کدام یک هستند؟ پیشنهاد می کنیم این نه گزینه را امتحان کنید.

1-انبه

با این میوه خوشمزه مملو از ویتامین ث و سرشار از کاروتنوئید هایی مانند بتاکاروتن که سلامت پوست را بهبود می بخشند خود را به منطقه ها استوایی ببرید. یک وعده شامل نصف فنجان انبه 143 درصد از احتیاج روزانه توصیه شده به ویتامین ث و 16 درصد از احتیاج روزانه شما به بتاکاروتن را تامین می نماید.

پژوهش ها نشان می دهند زنان یائسه ای که یک وعده انبه را چهار بار در هفته به مدت 16 هفته مصرف نموده بودند با کاهش قابل توجه چین و چروک های شان روبرو شدند. با این وجود، اندازه مصرف انبه مهم است. خوردن بیش از حد این میوه می تواند باعث افزایش قند خون گردد و قند بیش از حد می تواند به طور بالقوه چین و چروک را افزایش دهد. اعتدال در مصرف آن نکته ای مهم است. تنها نصف فنجان انبه برای داشتن پوستی شاداب توصیه می گردد.

2-گوجی بری

اگر هنوز گوجی بری چینی باستانی را امتحان ننموده اید این میوه ای است که باید به لیست خرید خود اضافه کنید. این توت های قرمز یاقوتی ریز مملو از آنتی اکسیدان ها، بتاکاروتن و سایر کاروتنوئید ها به علاوه ویتامین های آ و ث هستند. زنان در چین بیش از 4000 سال است که گوجی بری را به دلایل خوبی مصرف می نمایند. آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئید هایی که به این توت ها رنگ می بخشند به محافظت از بدن در برابر التهاب، استرس اکسیداتیو و اثرات پیری یاری می نماید.

در عین حال، ویتامین ث به فراوری کلاژن و الاستین یاری می نماید و پوست را صاف و محکم نگه می دارد. آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئید ها و بتاکاروتن موجود در گوجی بری می توانند از پوست در برابر نور خورشید محافظت نمایند و رنگ پوست را بهبود بخشند که خود می تواند از تغییر رنگ جلوگیری نموده و آن را کاهش دهد.

3-گوجه فرنگی

گوجه فرنگی که جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است برای درخشندگی پوست شما مناسب است. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که یک کاروتنوئید قوی محافظ پوست است. از آنجایی که پوست حاوی بیشترین لیکوپن (در مقایسه با سایر بافت های بدن) است خوردن یک گوجه فرنگی می تواند ذخایر لیکوپن را دوباره پر کند.

پژوهش ها نشان می دهند که گوجه فرنگی پخته شده از محصولات کنسرو شده گوجه فرنگی فراوری کلاژن را افزایش داده و اریتم یا قرمزی سطحی پوست را کاهش می دهد. گوجه فرنگی بعلاوه سرشار از ویتامین ث است که به ساخت کلاژن یاری می نماید. خوردن 2.5 فنجان گوجه فرنگی تازه احتیاج های پوست شما را رفع می نماید.

4-میوه شور

میوه شور در اصل از کشور های گرمسیری آمریکای جنوبی مانند برزیل و شمال آرژانتین می آید، اما اکنون در سراسر دنیا رشد می نماید. دانه های موجود در این میوه حاوی پلی فنل های شگفت انگیزی هستند که به نام پیساتانول شناخته می شوند و برای سلامت پوست باورنکردنی هستند.

براساس پژوهش ها تنها یک میوه شور در روز 5 میلی گرم پیساتانول را فراهم می نماید که می تواند آبرسانی پوست را افزایش داده و خشکی پوست را کاهش دهد. پلی فنول های موجود در میوه شور نیز خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و سلامت پوست را افزایش می دهد.

5-کلم پیچ

کلم پیچ یکی از مغذی ترین مواد غذایی روی کره زمین است. کلم پیچ سرشار از کاروتنوئیدها، ویتامین ث و گلوکورافانین (نوعی ماده ضد پیری) است گلوکوزینولاتی که می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و تاثیر فوق العاده قوی ای برای سلامت پوست دارد.

سطح کلاژن و الاستین در گروهی از زنان میانسال که عصاره کلم پیچ غنی از کاروتنوئید مصرف می کردند به طور قابل توجهی بهبود یافت. در این پژوهش معین شد که کلم پیچ پس از 10 ماه سطوح کلاژن و الاستین را بهبود می بخشد که آن را به نوعی به یک ماشین سبز پر قدرت تبدیل می نماید. یک فنجان کلم پیچ آب پز همان آنتی اکسیدان عصاره مورد استفاده در پژوهش را فراهم می نماید.

6- بادام

بادام با فوایدی از جمله درخشنده سازی پوست و سلامت قلب یک ماده غذایی غنی از آلفا توکوفرول ها فراوان ترین نوع ویتامین E موجود در بدن، چربی های تک اشباع نشده (MUFA) و پلی فنول ها (یک ترکیب گیاهی است که می تواند مانند یک آنتی اکسیدان عمل کند و رادیکال های آزاد را که باعث آسیب به سلول های بدن و بروز سرطان و بیماری های دیگر می شوند را خنثی کند) است. ویتامین E در روغن پوست ما یافت می گردد و با ایجاد مانعی برای حفظ رطوبت به محافظت از سلول ها در برابر آسیب یاری می نماید.

پژوهش های متعدد صورت گرفته کاهش قابل توجهی را در چین و چروک در زنان یائسه ای نشان دادند که به اندازه حدود 10 تا 20 درصد کالری روزانه شان بادام مصرف می کردند. هم چنین، با مصرف بادام هیپرپیگمانتاسیون (یک مشکل خاص پوستی است که در نتیجه آن پوست فرد در نواحی خاصی تیره می گردد) در زنان مصرف نماینده کاهش یافت و در نتیجه آلفا توکوفرول ها و پلی فنول های بادام رنگ پوست بهتری را برای زنان ایجاد کردند.

این توصیه بسیار شبیه به بیانیه انجمن قلب آمریکا است که دریافت حدود 10 تا 15 درصد از کل کالری را از منابع چربی های تک اشباع نشده و چربی چند اشباع نشده توصیه می نماید.

7-کاکائو

کاکائو بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و در سراسر دنیا رشد می نماید و نه تنها طعم شگفت انگیزی دارد بلکه سرشار از فلاوانول ها و تئوبرومین است. فلاوانول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو یاری می نمایند. تئوبرومین یک محرک است که شبیه کافئین است و ساختاری شبیه به آن دارد، اما بدون شدت اثر کافئین است. تئوبرومین اثرات محرک، نشاط آور و ضد سرفه دارد.

این مواد مغذی برای درخشندگی پوست عالی هستند. زنانی که روزانه یک فنجان نوشیدنی کاکائو حاوی حدود 320 میلی گرم فلاوانول به مدت 24 هفته می نوشیدند به طور قابل توجهی بهبود رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست را مشاهده کردند و در عین حال زبری، چین و چروک و قرمزی پوست شان کاهش یافته بود. پژوهش دیگری نتایج مشابهی را نشان داد. زنانی که نوشیدنی کاکائویی مصرف می کردند شاهد افزایش تراکم و ضخامت پوست بودند که باعث ایجاد پوستی شاداب تر شد.

8-چای سبز

همه کافئین ها با یکدیگر برابر و یکسان نیستند. چای سبز می تواند میل به کافئین را بدون ایجاد ناراحتی در شما رفع کند. هم چنین، چای سبز اندازهی از فلاوانول مغذی مانند اپی گالوکاتچین گالات را فراهم می نماید که برای سلامت پوست مفید است.

طبق نتایج پژوهش ها نوشیدن روزانه یک لیتر چای سبز در طول 12 هفته ممکن است باعث افزایش هیدراتاسیون، کشسانی و تراکم پوست گردد و در عین حال زبری و قرمزی پوست را کاهش دهد. افزایش قابل توجه هیدراتاسیون نیز به علت نوشیدن حداقل یک لیتر آب در روز به همراه 980 میلی گرم اپی گالوکاتچین گالات موجود در چای سبز بود.

9-ادامام (دانه سویای سبز)

پروتئین های خوشمزه، گیاهی و کاملی هستند که حاوی چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع و ایزوفلاون های مفید برای قلب می باشند. یک فنجان از ادامام 18 گرم پروتئین دارد و آن را به یک ابر غذای مغذی تبدیل می نماید.

ایزوفلاون های آن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می شوند. پژوهش ها نشان می دهند که ایزوفلاون ها به طور قابل توجهی چین و چروک های ظریف را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی گونه های زنان را در طی 12 هفته افزایش می دهند. ایزوفلاون ها به جلوگیری از تجزیه کلاژن که کلیدی برای داشتن پوستی حجیم و بدون چین و چروک است یاری می نمایند.

منبع: فرارو

به "پوستی درخشان تر با این 9 ماده غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوستی درخشان تر با این 9 ماده غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید