چشم نوازی هنر سوزن دوزی مردمان سیستان و بلوچستان در جشنواره ایران عزیز

به گزارش حمایت از تولید ملی، یک کارآفرین گفت: سوزن دوزی یکی از هنر های قدیمی مردمان سیستان و بلوچستان است که برای تزئین لباس های مختلف استفاده می گردد.

چشم نوازی هنر سوزن دوزی مردمان سیستان و بلوچستان در جشنواره ایران عزیز

سمیه دستیار، هنرمند و کارآفرین از شهرستان ایرانشهر که در غرفه استان سیستان و بلوچستان شماره (26) حضور دارد، درباره صنایع دستی این استان گفت: سوچن دوزی یا سوزن دوزی یکی از هنر های قدیمی میان مردمان استان سیستان و بلوچستان است. این فرهنگ از سالیان پیش در بین مردم بلوچ به خصوص در میان زنان رایج بوده و از آن برای تزئین لباس های مختلف استفاده می گردد.

دستیار به یکی از لباس های عرضه شده در غرفه اشاره نمود و گفت: یکی از لباس های موجود در غرفه مان که با دوخت اصیل شهرمان طراحی شده، پلیوار پر است و حدود 100 سال پیش این هنر در بین زنان رایج است. از آنجایی که سوزن دوزی هنری است که با دقت بالا و با دست انجام می گردد، نمی توان انتظار داشت که در مدتی کوتاه این کار انجام گردد. به عنوان مثال، برای این لباس، سه نفر در مدت سه ماه شبانه روزی کار کردند.

به غرفه سیستان و بلوچستان که در جشنواره ایران عزیز در دریاچه شهدای خلیج فارس سری بزنید، انواع صنایع دستی این استان را مانند قاب های سوزن دوزی، کیف سوزن دوزی، دست بند، ست جواهر دوزی، کفش و حصیربافی را می بینید که پا به پای سایر غرفه داران در این جشنواره حضور دارند.

وی درباره صنعت حصیربافی این را هم گفت: حصیربافی یکی از هنر های اصیل و سنتی استان سیستان و بلوچستان است. این هنر علاوه بر جنبه های تزئینی، کاربرد های بسیاری داشته و زنان و مردان بلوچی در این رشته کار می نمایند. حصیر های بافته شده از درخت داز است که نسبت به خرما استحکام بیشتری دارد. بادبزن، سبد، بشقاب، انواع آویز، انواع سبد، زیرانداز و... از محصولاتی است که در این جشنواره عرضه می گردد.

حمایت از تولید ملی فرهنگی هنری میراث و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چشم نوازی هنر سوزن دوزی مردمان سیستان و بلوچستان در جشنواره ایران عزیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم نوازی هنر سوزن دوزی مردمان سیستان و بلوچستان در جشنواره ایران عزیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید