کشیدن دندان؛ آری یا خیر!

به گزارش حمایت از تولید ملی، گاهی در خصوص دندان هایی که تاج آنها از بین رفته و احتیاج به درمان ریشه هم دارند این سوال برای بیمار و دندان پزشک مطرح می گردد که آیا بهتر است دندان را با درمان ریشه و بازسازی تاج حفظ کرد یا اینکه دندان را کشید و به جای آن ایمپلنت گذاشت؟ در این نوشته کوشش می کنم ابعاد مختلف این مساله را برای شما روشن کنم.

کشیدن دندان؛ آری یا خیر!

کشیدن دندان؛ آری یا خیر!

نویسنده:دکتر محمدرضا خامی/متخصص دندان پزشکی اجتماعی

گاهی در خصوص دندان هایی که تاج آنها از بین رفته و احتیاج به درمان ریشه هم دارند این سوال برای بیمار و دندان پزشک مطرح می گردد که آیا بهتر است دندان را با درمان ریشه و بازسازی تاج حفظ کرد یا اینکه دندان را کشید و به جای آن ایمپلنت گذاشت؟ در این نوشته کوشش می کنم ابعاد مختلف این مساله را برای شما روشن کنم.

اولین نکته ای که باید به آن دقت کنیم، این است که هیچ چیز جایگزین دندان طبیعی نمی گردد و همیشه باید کوشش کنیم حتی المقدور از کشیدن دندان اجتناب کنیم. با توجه به این مساله واقعیت این است که در بیشتر موارد سوالی که مطرح کردیم موضوعیت ندارد؛ یعنی یا دندان با درمان ریشه و بازسازی تاج قابل نگهداری است یا چنین نیست که در این صورت چاره ای جز کشیدن دندان نداریم. به عبارت دیگر، همه کوشش ما این است که حتی الامکان دندان طبیعی حفظ گردد. اگرچه ایمپلنت در حال حاضر برترین انتخاب برای جایگزینی دندان های ازدست رفته است، اما همان طور که گفتیم هیچ گاه جای دندان طبیعی انسان را نمی گیرد. مثلا الیاف خاص دور ریشه دندان طبیعی دارای خاصیت جذب فشار وارد بر دندان هستند و به دندان تا حدی قدرت انعطاف پذیری و مقاومت در برابر فشار را می دهند در حالی که ایمپلنت هر چقدر هم کارآمد و مفید باشد این خاصیت مهم را ندارد.

اگر به هر علت درمان ریشه امکان پذیر نبود یا اینکه تاج دندان آنقدر تخریب شده بود که امکان بازسازی آن وجود نداشت یا در مواردی که پیش بینی می گردد درمان ریشه و بازسازی تاج به رغم هزینه زیاد چندان به عمر دندان اضافه نمی کند، می توان به ایمپلنت یا انتخاب های دیگر اندیشید. تصمیم گیری در این مورد در وهله اول بر عهده دندان پزشک است که قطعا باید همیشه منفعت بیمار را بر منفعت خود مقدم بدارد و برترین درمان را با در نظر گرفتن همه شرایط، انتخاب کند.

در انتها باز هم توجه خوانندگان محترم را به اهمیت پیشگیری از بیماری های دهان و دندان جلب می کنیم. به هر حال پوسیدگی های شیارها و حفرات تاج دندان ها خصوصا در سطوح جونده دندان های آسیا 80 درصد پوسیدگی های دندانی را به ویژه در بچه ها و نوجوانان شامل می شوند. شیارها و حفرات تاج دندان ها به علت اینکه به وسیله بسیاری از مردم به طور کامل تمیز نمی شوند، از نواحی شایع پوسیدگی دندانی هستند. روش های مختلفی برای کنترل و پیشگیری پوسیدگی های دندانی وجود دارد از قبیل استفاده از ترکیبات مختلف فلوراید، تغذیه مناسب، کاهش و کنترل مصرف مواد قندی، رعایت بهداشت دهان ودندان فردی و معاینات منظم دندان پزشکی. پس اگر حداقل روزی 2 بار مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید، اجتناب از خوردن مکرر مواد قندی پوسیدگی زا و مراجعه مرتب سالی یکبار به دندان پزشک جهت معاینه دندان ها را در برنامه عادی زندگی خود قرار دهیم، هیچ گاه سوال بالا در خصوص دندان های ما مطرح نمی گردد!

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کشیدن دندان؛ آری یا خیر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشیدن دندان؛ آری یا خیر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید