شروع هفته فرهنگی آلمان در شیراز

به گزارش حمایت از تولید ملی، آیین افتتاح رسمی هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویستمین سال انتشار دیوان غربی - شرقی گوته به همت شهرداری شیراز و همکاری سفارت آلمان در ایران، برگزار گردید.

شروع هفته فرهنگی آلمان در شیراز

به گزارش حمایت از تولید ملی، حیدر اسکندرپور - شهردار شیراز - با اشاره به برگزاری این هفته فرهنگی که افتتاحیه آن روز پنجشنبه (9 آبان ماه) در آرامگاه لسان الغیب حافظ برگزار گردید، در سخنانی اظهار کرد: خداباوری، انسان دوستی، عشق، صلح، مدارا و زندگی نقطه پیوند حافظ ایرانی و گوته آلمانی است. همه ما به حافظ و گوته به خاطر آفرینش زیبایی های ماندگار ادبی، به پاس آموختن حکمت، عشق و زندگی، ارج نهادن به مسلمانی، همدلی، مدارا، دوستی و صلح مدیون هستیم.

او با بیان اینکه شیراز در گذر زمان زادگاه فرهیختگان و بزرگانی بوده است که هریک شهره زمانه خود بوده اند، اضافه نمود: گوته 205 سال پیش با شعر حافظ آشنا شد و شیفتگی او به حافظ و تاثیر اشعارش در روح حکیمانه او به سرودن دیوان غربی - شرقی منجر شد. این تاثیر به گونه ای بود که گوته شخصیت برجسته حافظ را شاعر شاعران دنیا می خواند و خود را همزاد حافظ پنداشته و نیمه گمشده خود را در او می بیند، با او متحد می گردد و کمال می یابد.

تجربه ادبی گوته، ایرانی ها و آلمانی ها را گرد هم آورده است

همچنین میشائیل جوزف هرمان کلور برشتولد - سفیر آلمان در تهران - در این آیین سخنانش را با خواندن بیت بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم از حافظ شیرازی شروع کرد و گفت: دنیای برساخته از تفکر خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی دنیایی شاعرانه و مبتنی بر دوستی و عشق است و او بود که دویست سال پیش گوته ادیب و شاعر آلمانی را به راستا رسیدن به نقطه عطفی در تفاهم ملت ها راهنمایی کرد. او دویست سال پیش ورای مرزهای زمانی و کشوری، گفتمانی تازه با همزاد تازه یافته خود در شیراز شروع کرد و این تجربه ادبی، امروز، ما ایرانی ها و آلمانی ها را گرد هم آورده است.

سفیر آلمان در تهران یادآور شد: هفته فرهنگی آلمان در شیراز به بهانه گذشت دو سده از نگارش دیوان غربی-شرقی گوته برگزار می گردد؛ اما موضوع فراتر از این است چون این دیوان نمادی است از تساهل، تسامح، نزدیک شدن به هم و پذیرش و درک متقابل است.

او اضافه نمود: امیدوارم که روابط آلمان و ایران بیش از پیش تقویت گردد و دو کشور از دوره های پرتلاطم به سلامت گذر نمایند و در راستا اندیشه گوته و حافظ قدم گذارند.

ضرورت تکیه بر فرصت های گفت وگو در فضای ملتهب کنونی دنیا

سید عبدالرزاق موسوی - رئیس شورای اسلامی شهر شیراز - نیز در شروع رسمی هفته فرهنگی آلمان با اشاره به زوایای مختلف شخصیت گوته و تاثیر حافظ بر این شاعر آلمانی گفت: مقایسه شخصیت های برجسته دنیا فارغ از بُعد مکان و زمان، فراهم آورنده امکان قضاوت عادلانه پیرامون زبان مشترک ملت ها است.

او با بیان اینکه گوته اندیشمند، متفکر، هنرمند و شاعر بزرگ غربی ابتدا به وسیله آیات قران کریم با فرهنگ شرق آشنا شد، اضافه نمود: گوته با ابیات سعدی و بیش تر حافظ آشنایی یافت و ارتباطی معنوی و روحانی با حافظ شیرازی برقرار کرد.

موسوی بر ضرورت تکیه بر فرصت های گفت وگو و نزدیک شدن انسان ها به یکدیگر در فضای ملتهب کنونی دنیا تاکید و بیان نمود: حوزه های مشترک فرهنگی، اجتماعی، علمی و به طور خاص ادبیات و آثار فاخر این دو شاعر بزرگ ایران و آلمان، فرصت بسیاری برای این مهم فراهم می آورد. تاکنون از این ظرفیت بزرگ، برای تبدیل یونیفرم های جنگ و ستیز به دست دوستی و محبت، به قدر کافی بهره نبرده ایم؛ چراکه بهره گیری از این ظرفیت ها و تبدیل سربازخانه های جنگی به اتاق های گفت وگو از رسالت های مشترک فرهیختگان دو کشور است.

هفته فرهنگی آلمان به مناسبت دویست سالگی دیوان غربی - شرقی، حافظ و گوته از 9 تا 13 آبان در شیراز برپاست. در این هفته فرهنگی برنامه های مختلفی همچون اجرای موسیقی کلاسیک، برگزاری نمایشگاه های مختلف ادبی، نمایش و نقد فیلم با حضور دونرسمارک (کارگردان برنده اسکار آلمانی)، شعرخوانی و داستان خوانی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شروع هفته فرهنگی آلمان در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع هفته فرهنگی آلمان در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید