آموزش 8 روش عالی کاهش پینگ بازی های آنلاین

به گزارش حمایت از تولید ملی، هیچ چیز بدتر از این نیست که وسط بازی آنلاین با دوستان خود باشید و اینترنت قطع گردد یا آغاز به لگ و تاخیرهای زیادی کند که عملا تمام لذت بازی را از بین ببرد. انجام بازی هایی که به اینترنت احتیاج دارند؛ به معنی اعتماد به اتصال میان مودم و روتر با کامپیوتر است. هرچه قدر این اتصال را بهتر و سریع تر و بدون تاخیر کنید؛ تجربه بازی آنلاین برترین خواهید داشت.

آموزش 8 روش عالی کاهش پینگ بازی های آنلاین

اگر یکی از هواداران بازی های آنلاین باشید؛ حتما با اصطلاح هایی مانند پینگ و لگ و تاخیر آشنایی دارید یا این عبارت ها به گوش شما خوردند. اگر بخواهید یک تجربه بازی روان و تمیز با کمترین مشکل اینترنت را داشته باشید؛ ابتدا باید خوب این مفاهیم را درک نموده و بدانید هر کدام به چه معنی هستند و چگونه یک اتصال اینترنت شما را ضعیف می نمایند و تنظیمات آن ها چیست یا چگونه باید آن ها را برطرف کرد.

چه اینترنت شما در طول یک بازی کامل قطع گردد یا سرعت آن افت کند و کند گردد؛ هر دو آزاردهنده است و از شما سلب آرامش خواهد نمود و دیگر نمی توانید یک بازی آنلاین خوب داشته باشید.در این مطلب، ابتدا سعی می کنیم موانع پیش روی یک بازی انلاین خوب را موشکافی کنیم و بعد سراغ ترفندها و روش هایی برای عیب یابی اینترنت و وای فای و برطرف مسائل برای کاهش پینگ و تاخیر و لگ بازی آنلاین می رویم.

تعریف پینگ، لگ و تاخیر

اگر قبلا به طور کامل با تعریف اصطلاح های پینگ (ping)، لگ (lag) و تاخیر (latency) آشنا شدید و درک کاملی از آن ها دارید؛ می توانید این بخش را نخوانید ولی اگر خوب متوجه نشدید تفاوت این ها چیست یا هر کدام چگونه روی بازی انلاین تاثیرگذار هستند؛ اینجا یک مرور و تازه سازی مطالب ذخیره شده در فکر را داریم.

وقتی کلمه پینگ را می شنوید؛ ممکن است بالافاصله صدای بلندی به فکر تان بیاید؛ مانند صدای یک قاشق وقتی به کناره لیوان برخورد می نماید ولی در ارتباط با بازی های کامپیوتری، پینگ به مدت زمانی (برحسب میلی ثانیه) گفته می گردد که یک سیگنال در یک بازی آنلاین از کامپیوتر شما برای سرور بازی ارسال می گردد.

در بازی ها، وقتی پینگ سریع تر است؛ یعنی مدت زمانی که شما فرمان یک عمل در بازی را صادر کردید تا سرور پاسخ دهد؛ کمتر است. نرخ پینگ آهسته، اغلب بازی ها را غیر قابل تحمل می نماید.

در حالی که پینگ یک مقدار گیری یک طرفه از سرعت ارسال سیگنال از کامپیوتر شما به سوی سرور است؛ تاخیر یا لتنسی مقدار گیری کل سفر رفت و برگشت یک سیگنال از کامپیوتر شما به سرور و بازگشت به کامپیوتر شما است.

لگ نتیجه یک موقعیت پینگ یا تاخیر زیاد است. هنگامی که در یک بازی آنلاین، هم پینگ و هم تاخیر بالا باشند؛ گیم پلی شما را کند می نمایند. گاهی گیم پلی این قدر کند می گردد که دیگر نمی توانید بازی کنید. تجربه لگ در یک بازی می تواند یک صفحه نمایش با پرش های کند تصویر یا یک صفحه با تصویری ثابت و قفل شده باشد؛ مانند هنگامی که کامپیوتر روی تصویری هنگ می نماید.

چه چیزی باعث تاخیر زیاد می گردد؟

اگر از اینترنت خود برای گوش دادن به موسیقی، استریم ویدیو در گوشی تلفن همراه یا نوشتن مقاله و وب گردی استفاده می کنید؛ احتمالا تاخیر زیادی را تجربه نخواهید کرد یا حداقل متوجه آن نخواهید شد.

به طور معمول، فقط زمانی متوجه مسائل تاخیر بالا می شوید که بخواهید یک بازی انجام دهید یا به وسیله تماس ویدیویی با شخصی چت کنید. این گونه فعالیت ها احتیاج به یک اتصال پایدار و با پهنای باند بالایی از اینترنت دارند تا اینکه صرفا ایمیل خود را چک کنید یا آهنگ تکراری را پلی کنید.

بیشتر بخوانید:

تاخیر بالا می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. برای کشف علت اصلی یک تاخیر زیاد، باید اقدام به عیب یابی کامپیوتر، روتر و اتصال اینترنت خود کنید. تاخیر بالا می تواند به علت یک اتصال اینترنت بد، روتر ضعیف، فاصله زیاد میان روتر و کامپیوتر و سرور بازی باشد.

فارغ از اینکه علت تاخیر زیاد در کامپیوتر و اینترنت شما چیست؛ می توانید آن را کشف نموده و برطرف کنید. چندین روش مختلف برای آنالیز تاخیر زیاد در بازی آنلاین وجود دارد اما باید آنالیز خود را از روتر آغاز کنید تا مطمئن شوید همه چیز با اتصال شما سازگار و هماهنگ است.

روتر و مودم را آنالیز کنید

یکی از رایج ترین مقصران تاخیر زیاد در بازی های آنلاین، مودم یا روتر شما است. مخصوصا اگر در خانه ای هستید که افراد دیگر هم از اینترنت استفاده می نمایند.

اگر با مشقت یک بازی آنلاین را انجام می دهید و روتر شما نمی تواند ترافیک بازی و ترافیک سایر دستگاه ها را برای شما مدیریت کند؛ در اینجا توصیه هایی برای ارتقای روتر یا تغییر شرایط برای مدیریت بهتر پهنای باند داریم.

پیش از اینکه به فکر ارتقای مودم یا روتر بیفتید؛ بهتر است به فکر ارتقای فریم ویر دستگاه باشید؛ چون واقعا بعضی اوقات فقط ارتقای فریم ویر مودم یا روتر کافی است. دو روش برای چک کردن فریم ویر مودم و روتر دارید. روش نخست، استفاده از اپلیکیشن اختصاصی مودم و روتر و روش دوم، پنل مدیریت تحت وب دستگاه است. هر روشی که انتخاب می کنید؛ باید وارد بخش تنظیمات یا مدیریت روتر شده و دنبال گزینه firmware upgrade بگردید.

اگر مودم یا روتر دو بانده دارید (باند 2.4 گیگاهرتز و باند 5 گیگاهرتز)، بهتر است دستگاه بازی خود را به فرکانس کاری 5 گیگاهرتز وصل کنید و بقیه اعضای خانواده به باند 2.4 گیگاهرتز وصل شوند.

به طور کلی، سعی کنید یک اپلیکیشن مفید برای مدیریت روتر و وای فای داشته باشید تا هر لحظه که خواستید؛ بتوانید بفهمید چه افرادی به روتر یا وای فای وصل هستند؛ هر کدام روی چه فرکانسی تنظیم شدند؛ شرایط سیگنال دهی و باندهای فرکانسی شلوغ اطراف شما چگونه است و سرعت اینترنت و وای فای یا پینگ شما چقدر است. داشتن این اطلاعات به شما یاری می نماید؛ اتصال اینترنت بهتری را مدیریت کنید.

مطمئن شوید اتصال وای فای شما پایدار است

اگر روتر شما دو بانده و به روز است؛ احتیاج به ارتقای فریم ویر ندارد و همه اتصال ها و تنظیمات درست هستند؛ قدم بعدی اطمینان پیدا کردن از یک وای فای پایدار و سریع است.

ساده ترین روش برای آنالیز قدرت سیگنال دهی وای فای این است که به آیکون اتصال وای فای در دستگاه بازی خود نگاه کنید. بیشتر آیکون های وای فای در کامپیوترها دارای 4 یا 5 خط یا منحنی هستند. هرچه خطوط بیشتری پر گردد؛ اتصال شما قوی تر است. اگر متوجه شدید فقط یک یا دو خط در آیکون اتصال وای فای روشن یا پر شده است یا آیکون کره زمین را نشان می دهد که نشان دهنده قطعی اتصال است؛ قطعا بخشی از مشکل تاخیر زیاد شما در این نقطه است.

بیشتر بخوانید: آموزش ترکیب چند اینترنت در ویندوز برای افزایش سرعت دانلود و آپلود

گاهی اوقات اتصال ضعیف وای فای و اینکه دائم قطع و وصل می گردد؛ به خاطر فاصله دور کامپیوتر گیمینگ با روتر و مودم یا دیوارها و موانع سخت و زیاد میان آن ها است.

تغییر مکان روتر و مودم، یافتن برترین نقطه سیگنال دهی مودم و روتر و قرار دادن کامپیوتر گیمینگ در آن نقطه، استفاده از اکستندر وای فای یا روترهای مش وای فای فقط چند راهکار برای بهبود وای فای و رسیدن به یک اتصال بی سیم پایدار و سریع تر است. شما باید روی این مسئله سرمایه گذاری کنید و بدانید هرچه قدر وای فای شما قوی تر گردد؛ تجربه بازی آنلاین بهتری خواهید داشت.

برنامه ها و وب سایت های در پس زمینه را ببندید

بعضی اوقات فراموش می کنیم باز بودن هر چیزی روی کامپیوتر، به معنای مصرف اینترنت و پهنای باند است و می تواند تاثیر قابل توجهی روی تاخیر داشته باشد.

وقتی کامپیوتر شما می خواهد به چند اپلیکیشن یا وب سایت سرویس دهد؛ شاید نداند که کدام یک در اولویت بالاتری است و بنابراین، پهنای باند بیشتری به فرایند یا برنامه ای اختصاص پیدا کند که اصلا برای شما در هنگام بازی آنلاین، اهمیت ندارد.

با بستن هر چیزی به جز بازی آنلاین، به کامپیوتر خود یاری کنید تا متوجه گردد که بازی فقط اولویت شما است.

این مورد شامل هر برگه باز در مرورگر گوگل کروم و نرم افزارهای بزرگی مانند آنتی ویروس ها و بدافزارها یا مایکروسافت آفیس و فتوشاپ هم می گردد. شاید بخواهید یک برنامه مرتبط با بازی خود مانند Discord را باز کنید ولی باید سایر برنامه های غیرضروری را خاموش کنید.

گاهی اوقات شاید اصلا متوجه نشوید که بعضی از برنامه ها و فرایند ها در پس زمینه کامپیوتر شما در حال انجام هستند. بسیاری از نرم افزارها مانند آنتی ویروس، به محض اینکه کامپیوتر خود را روش می کنید؛ در پس زمینه اجرا شده و آغاز به مصرف اینترنت می نمایند.

با باز کردن برنامه Task Manager (فشردن کلیدهای Ctrl + Alt + Delete) آنالیز کنید چه نرم افزارها و فرایند هایی در پس زمینه کامپیوتر شما اجرا می شوند و در صورت احتیاج، آن ها را خاموش کنید.

سرعت اینترنت خود را آنالیز کنید

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ تفاوت سرعت وای فای با سرعت اینترنت است. ممکن است شما به وسیله کابل شبکه لن، یک سرعت اینترنت فوق العاده داشته باشید ولی سرعت وای فای شما به هر علتی پایین باشد.

شما باید به طور دقیق آنالیز کنید سرعت اینترنت و سرعت وای فای شما چقدر است. ابزارهای زیادی برای تست سرعت اینترنت وجود دارد. ابزار معروف Speedtest یک نمونه است. اپلیکیشن WiFi Speed Test Pro به طور دقیق، سرعت اینترنت و سرعت وای فای شما را به همراه کلی اطلاعات دیگر درباره تاخیر و پینگ اتصال اینترنت نشان می دهد.

باید سرعت تست های اینترنت و وای فای را با سرعت اتصال اینترنتی که خریده اید مقایسه کنید و اگر سرعت شما بسیار پایین تر است؛ این موضوع را با شرکت ISP یا سرویس دهنده اینترنت در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

اگر به طور کلی، سرعت اینترنت شما پایین است؛ باید به فکر ارتقای سرویس اینترنت خود باشید و اگر سرعت اینترنت خوب است ولی سرعت وای فای پایین است؛ باید مسائل وای فای را آنالیز نموده یا روتر خود را ارتقا دهید.

اگر می توانید؛ کامپیوتر را با کابل شبکه به روتر وصل کنید

برای گیمینگ، هیچ اتصالی بهتر از یک اتصال کابلی نیست. اما همه مردم نمی توانند کامپیوتر خود را کنار روتر و مودم قرار دهند تا از یک اتصال مستقیم کابلی سود ببرند.

اگر نمی توانید با یک کابل شبکه کوتاه، دستگاه گیمینگ خود را به روتر وصل کنید؛ روی یک کابل شبکه بلند سرمایه گذاری کنید. به ویژه برای آپارتمان های کوچک این ایده شدنی است و هزینه زیادی ندارد ولی اینترنت بسیار بهتری نسبت به وای فای می دهد.

اتصال اینترنت کابلی، کمترین تاخیر و پینگ و لگ را برای شما به همراه می آورد و دیگر احتیاجی نیست نگران قدرت سیگنال های وای فای، باندهای فرکانس رادیویی شلوغ، نویز و دیوارها باشید.

حتی شما می توانید یک گوشی تلفن یا تبلت را با کابل شبکه به اینترنت وصل کنید.

اینترنت خود را عوض کنید یا ارتقا دهید

همه سرویس های اینترنت برای بازی آنلاین مناسب نیستند. مهم نیست سرویس شما چقدر سرعت دارد؛ بلکه مهم است سرویس اینترنت شما چقدر پایدار است و پینگ کمتری دارد.

مثلا، در حالی که سرویس اینترنت همراه در ایران بیشترین سرعت ها را در غالب اوقات شبانه روز به شما می دهد اما برای بازی آنلاین یک اتصال اینترنت مناسب نیست؛ چون معمولا پینگ بالایی دارد.

اینترنت VDSL و فیبرنوری برترین گزینه برای بازی های آنلاین هستند. اینترنت ADSL با سرعت 16 مگ واقعی باز هم بهتر از اینترنت موبایل است و اینترنت موبایل بهتر از اینترنت TD-LTE است.

اگر بتوانید سرویس اینترنت بی سیم یا Point to Point بگیرید؛ باز هم چیزی در حد اینترنت فیبر نوری است و کمترین پینگ و تاخیر را به شما می دهد.

اگر در یک منطقه هستید که انتخاب زیادی برای نوع اینترنت ندارید؛ سراغ روش هایی برای بهبود و تقویت اتصال اینترنت بروید. مثلا، از مودم رومیزی به جای مودم همراه استفاده کنید یا از آنتن خارجی استفاده کنید تا کیفیت اینترنت و پینگ و تاخیر بهتر شوند.

از VPN یا سرورهای اشتراکی استفاده نکنید

مزایای زیادی برای VPN در هنگام استفاده از اینترنت گفته شده است ولی برای بازی آنلاین، خوب نیستند. VPN باعث کاهش پهنای باند و سرعت اینترنت شده و به تاخیر بیشتر منجر می گردد؛ به ویژه برنامه ها و اکانت های VPN رایگان و عمومی که در اینترنت یافت می گردد.

وی پی ان شما را به یک سرور راه دور وصل می نماید و اطلاعات شما از آن سرور راه دور برای سرور بازی ارسال می شوند و دوباره سرور بازی باید با سرور وی پی ان ارتباط بگیرد تا به شما وصل گردد. همین موضوع باعث افزایش پینگ و تاخیر و لگ در بازی آنلاین می گردد.

بهتر است در هنگام بازی از VPN اجتناب کنید و سراغ سرورهای اشتراکی نروید. اگر ناچار هستید برای اتصال به سرورهای بازی از وی پی ان استفاده کنید؛ بهتر است یک روتر VPN بخرید.

به روتر گیمینگ ارتقا دهید

اگر همه روش های بالا را امتحان کردید ولی هنوز بازی شما آزاردهنده است؛ شاید وقت آن رسیده باشد که مودم یا روتر خود را ارتقا دهید.

بسیاری از مردم در هنگام ثبت نام برای اینترنت، به همان مودم یا روتر داده شده از سوی شرکت اینترنتی اکتفا نموده و بعد با آن می خواهند بازی آنلاین داشته باشند. معمولا این مودم ها بسیار ضعیف هستند و برای گیمینگ ایده آل نیستند.

برعکس، در جهان روترهای گیمینگ وجود دارد که از هر نظر برای بازی های آنلاین طراحی و سفارشی سازی شده اند. در این روترها، می توانید انواع تنظیمات و ابزارهای گیمینگ برای کاهش پینگ، تاخیر و لگ مشاهده کنید و تنظیمات اختصاصی برای اتصال به سرورهای بازی انجام دهید.

همین طور، می توانید امروزه از روترهای مش وای فای استفاده کنید که برترین راهکار برای دستیابی به وای فای پر قدرت در هر نقطه ای از خانه هستند. روترهای مش وای فای شامل یک روتر اصلی و چند نود هستند که هریک در نقطه ای از خانه کار گذاشته شده و با روتر اصلی یک لینک ایجاد می نمایند. شما به هریک از نودهای فرعی مش وای فای وصل شوید؛ انگار به روتر اصلی متصل شدید.

اگر هزینه خرید یک مودم و روتر گیمینگ رده بالا را ندارید؛ می توانید از روترهای وای فای 6 یا روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت بازار تهیه کنید که باز بهتر از مودم های قدیمی هستند.

منبع: شبکه چی

به "آموزش 8 روش عالی کاهش پینگ بازی های آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش 8 روش عالی کاهش پینگ بازی های آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید