ابزارهای موردنیاز برای ساخت قالب پلاستیک

به گزارش حمایت از تولید ملی، روش قالب گیری تزریق پلاستیک، یکی از رایج ترین شیوه ها برای فراوری قطعات پلاستیکی است. بسیاری از محصولاتی که امروزه به راحتی از آن ها استفاده می کنیم و تهیه کردنشان آسان بوده و قیمت کمی هم دارند، به همین روش فراوری شده اند.

ابزارهای موردنیاز برای ساخت قالب پلاستیک

به گزارش حمایت از تولید ملی، بنابر اعلام متال هارمونی، امروزه صنایع بسیار مختلفی وابسته به فراوریات تزریق پلاستیک هستند. چرا که محصولات پلاستیکی انواع مختلفی داشته و می توان از آن ها در صنایع مختلف، به نحو احسن استفاده کرد. در واقع محصولات پلاستیکی کیفیت های مختلفی دارند که هر کدام برای قطعات متنوع در نظر گرفته می شوند.

قالب گیری تزریق پلاستیک متداول ترین شیوه فراوری چنین قطعاتی است. چرا که در آن یک دستگاه مستقل کار فراوری محصولات را به صورت کاملا اتوماتیک، بر عهده دارد. معمولا در این دستگاه پلاستیک خام و یا همان مواد پلیمری داخل یک مخزن مخصوص ریخته می شود. پس از آن دستگاه با حرارت زیادی که فراوری می نماید، مواد پلیمری را ذوب نموده و آن را به شکل مذاب در می آورد. مواد پلیمری مذاب شده با حرکت در مسیرهای باریک به داخل قالب تزریق پلاستیک ریخته می شود. پس از آن دمای قالب سریعا سرد شده و قطعه، شکل مدنظر را گرفته و به بیرون از قالب راهنمایی می شود.

آشنایی با ویژگی های قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک دقیقا با توجه به طراحی قطعه موردنظر فراوری می شود. قالب تزریق پلاستیک باید همان ابعاد و میزان دقیق قطعه را داشته باشد. چرا که مواد پلاستیکی پس از تزریق به قالب و سرد شدن، باید همان شکلی را بگیرند که مدنظر طراحان و فراوریکنندگان قطعه است. درنتیجه، طراحی و دقت فراوری قالب تزریق پلاستیک، از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. اما ویژگی جالبی که قالب تزریق پلاستیک دارد، خاصیت باز و بسته شدن آن است. چرا که این قالب باید طوری طراحی شود که علاوه بر انجام دادن دقیق و درست قالب گیری تزریق پلاستیک، بتواند باز شده و قطعه فراوریشده را به بخش بیرونی راهنمایی کند.

پس از انتقال قطعه فراوریشده به بخش بیرونی قالب، مجدد نوبت به بسته شدن آن می رسد. چرا که قالب باید از نو کار پذیرش مواد مذاب را انجام داده و آن را در سریع ترین زمان ممکن سرد کند. با سرد شدن فضای قالب، پلاستیک مذابی که شکل قالب را گرفته است، به خوبی حالت جامد به خودش گرفته و شکل نهایی اش را حفظ می نماید. بدون اغراق می توان گفت، که طراحی قالب تزریق پلاستیک یکی از سخت ترین، تخصصی ترین و پیچیده ترین کارهاییست که احتیاج به علم و تجربه بالایی دارد. معمولا از متخصصان ماهر در این زمینه استفاده می شود تا تمام قطعات قالب به نحو احسن فراوری شده و سپس روی یکدیگر سوار شوند.

ساخت قالب تزریق پلاستیک به وسیله دستگاه CNC

یکی از مهم ترین ابزارهایی که برای ساخت قالب تزریق پلاستیک استفاده می شود، دستگاه CNC است. این دستگاه، یکی از پیشرفته ترین و برترین ابزارها، نه تنها برای ساخت قالب تزریق پلاستیک، بلکه برای تمام قطعات صنعتی است. تمام مراحل ساخت قالب پلاستیک به وسیله دستگاه CNC به صورت اتوماتیک و با استفاده از نرم افزارهای مخصوص انجام می شود. یعنی هیچ دخالت دست برای تراشکاری قطعات در این دستگاه وجود ندارد و اوپراتور فقط فرمان اجرای کار دستگاه را تنظیم می نماید. سپس دستگاه، با توجه به اطلاعات دقیقی که از نرم افزار دریافت می نماید، می تواند با دقت میلی متری کار تراش قطعه را انجام بدهد.

جنس قالب تزریق پلاستیک بیشتر از فولاد بوده و به همین علت قیمت نسبتا بالایی دارد. از این روی، باید تمامی مراحل فراوری قالب به درستی انجام شود تا فولاد تراشکاری شده کاملا بدون نقص، به قطعه موردنظر تبدیل شود. به همین علت، مراحل تراشکاری به وسیله دستگاه CNC به وسیله ابزارهای تراش مختلفی انجام می شود تا فرایند نهایی بدون کوچک ترین ایرادی به اتمام برسد. برای مثال، ممکن است در ابتدا از ابزارهای بزرگ تر برای کلی کاری یا درشت کاری استفاده شود. این کار برای برش دادن کلیات کار مورد استفاده قرار می گیرد. سپس برای زوایای ظریف ترین و بخش های حساس تر، از ابزارهای برش کوچک تری برای این کار استفاده می شود.

استفاده از دستگاه سنگ مغناطیس

علاوه بر دستگاه CNC می توان از روش های دیگری هم برای ساخت قالب تزریق پلاستیک استفاده کرد. یکی از این روش ها بهره بردن از دستگاه سنگ مغناطیس است. این دستگاه معمولا برای قطعاتی که از حساسیت و ظرافت بسیار بالایی برخوردار هستند، کاربرد مطلوبی دارد. با اینکه دقت دستگاه CNC بسیار بالا است، اما زمانی که صحبت از قطعات بسیار حساس به میان می آید، همه چیز فرق خواهد نمود. چرا که برای چنین قطعاتی احتیاج است تا از ابزارها و روش های خاص خودشان استفاده شود. دستگاه سنگ مغناطیس دقیقا همین روش صحیح و مطلوب برای قطعات بسیار حساس است. این دستگاه می تواند به برترین شکل ممکن، بعضی قالب های خاص را فراوری کند.

روش کار استفاده از دستگاه سنگ مغناطیس بسیار ساده است. چرا که این دستگاه با استفاده از یک نوع فرایند سایشی کار فراوری قطعه را انجام می دهد. معمولا این روش برای قطعاتی استفاده می شود که بخش های کوچکی روی آن وجود داشته باید کاملا با دقت برداشته شد. دستگاه سنگ مغناطیس به ما یاری می نماید تا بدون صدمه یا آسیب رساندن به قطعه حساس، این برجستگی ها را از روی سطح قطعه برداریم.

محصولات آماده فراوری

ظرف کرم 150 گرمی و 250 گرمی با امکان تغییر رنگ به رنگ دلخواه برند مورد نظر، درب فندکی طلایی، نقره ای و ساده، ظرف مخصوص پنکک، درب فلیپ تاپ دهانه 28 ، اسپری شیشه شور دهانه 28، درب پلمپ دار شربت و آبمیوه سن ایچ، جهت استعلام قیمت قاب پلاستیک و هزینه ساخت قالب پلاستیک روی لینک ها کلیک نمایید.

برای مطالعه بخش قبلی مقاله می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید :

اهمیت ساخت قالب پلاستیک

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ابزارهای موردنیاز برای ساخت قالب پلاستیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزارهای موردنیاز برای ساخت قالب پلاستیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید