خبرنگاران در گذر فرهنگ؛ هفته ای که گذشت

به گزارش حمایت از تولید ملی، تهران- خبرنگاران- عرصه فرهنگ و هنر با وجود بازگشت تدریجی بیشتر حوزه ها به روال عادی و اجتماعی همچنان در خاموشی ناشی از شیوع ویروس کرونا به سر می برد، سکوتی که فعالان این عرصه را به سازگاری با شرایط فراخوانده تا همچنان شاهد محصولات نوظهور باشیم.

خبرنگاران در گذر فرهنگ؛ هفته ای که گذشت

بیش از سه ماه از ورود ویروس کرونا و تبعات این حضور نامیمون در کشور و جهان و تعطیلی و لغو بسیاری از برنامه ها و رویدادهای هنری و فرهنگی به واسطه ماهیت جمع گرایانه آنها می گذرد، مدت زمانی که باعث شد هنرمندان از دریچه های دیگری چون فضای مجازی و تغییر روش برگزاری به شیوه آنلاین زنجیره ارتباط با مخاطبان را همچنان حفظ نمایند.

به دلیل ریشه کن نشدن این ویروس و تبعات آن، عرصه فرهنگ و هنر همچنان در شرایط کرونایی ادامه رویدادهای خود را شاهد است.

* جایزه مهرگان ادب (دوره های نوزدهم و بیستم)، در بخش های مختلف رمان و داستان بلند، داستان کوتاه ، ویژه (زبان مادری) برگزیدگان خود را شناخت.

آیین اختتامیه جایزه مهرگان شامگاه شنبه (10 خرداد) به صورت مجازی برگزار گردید.

از میان هفت اثر راه یافته به مرحله نهایی، هیئت داوران با اکثریت آرا، رمان کتابِ خَم، نوشته علیرضا سیف الدینی از نشر نیماژ را به عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب نموده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب، جایزه نقدی و لوح تقدیر دانست.

* مرکز موسیقی حوزه هنری با هدف فراوری آثار موسیقی درخور و دارای غنای محتوایی، فراخوان ترانه و تصنیف را منتشر کرد.

در این فراخوان ترانه شعری معرفی شده است که غالبا به زبان محاوره و مناسب با فراوری موسیقی (عمدتا پاپ) سروده می گردد و تصنیف شعری است که متناسب با فضای موسیقی سنتی و با ظرفیت های موسیقایی همچون کوتاه و بلندشدن هوشمندانه و مصرع ها و تنوع عروضی سروده می گردد.

*محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: موزه های این وزارتخانه در روز چهاردهم خرداد تعطیل و برای روز پانزدهم خرداد باز و آماده پذیرش بازدیدنمایندگان هستند.

* معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: محدودیتی برای برنامه ریزی، ساماندهی و اجرای تورهای گردشگری توسط فعالان بخش خصوصی این حوزه وجود ندارد.

ولی تیموری با بیان این خبر گفت: در حال حاضر تمامی حلقه های زنجیره خدمات گردشگری کشور اعم از مراکز اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی، سایت ها و مراکز فرهنگی تاریخی و طبیعت گردی فعال هستند و محدودیتی برای برنامه ریزی، ساماندهی و اجرای تورهای گردشگری در داخل کشور وجود ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که به زودی طبق رایزنی ها با ستاد ملی کرونا و دستگاه های فرابخشی مربوطه، زمان و سازو کار لازم برای ورود گردشگران خارجی اعلام خواهد شد.

* مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، خانه هنرمندان ایران از روز 18 خردادماه پس از سه ماه تعطیلی، بار دیگر میزبان علاقه مندان و دوستداران فرهنگ و هنر است و فعالیت گالری های خود را شروع می نماید.

* سیروس مشفقی،مشهور به شاعر روستا (10 خردادماه) در سن 77 سالگی در بیمارستان فیروزگر از جهان رفت.

مشفقی به دلیل مسائل تنفسی در بیمارستان بستری بود. سیروس مشفقی ، زاده یکم فروردین 1322 در پل سفید، از توابع سوادکوه مازندران بود.

از آثار او می توان به پشت چپرهای زمستانی (1346)، پائیز شعرهای تازه (1348)، نعره جوان (1349)، شبیخون (1357) و عشق معنی می نماید حرف مرا (1381) اشاره نمود.

* حسن توفیق کاریکاتوریست و مدیرمسئول نشریه طنز توفیق و بزرگترین برادر خانواده توفیق عصر یک شنبه 11 خرداد درگذشت.

حسن توفیق برادر ارشد حسین و عباس (از نوه های خواهری حسین خان توفیق، بنیان گذار روزنامه توفیق در سال 1301)، متولد 11 اسفندماه 1304، از دوران محمدعلی توفیق (1322)، رسما به جمع طنزپردازان توفیق پیوست. پس از توقیف توفیق (تیرماه 1350)، حسن و برادرانش بسیار کوشیدند تا راه گریزی برای انتشار مجدد بیابند، اما کوشش شان در عین حقانیت شان اثربخش نبود و توفیق، قربانی سیاست های تلخ حاکمیتی شد. او مدتی در ایران بود و سپس همراه خانواده راهی امریکا شد و پس از چندی مجددا به ایران بازگشت.

توفیقات هنری ایران در جهانی کرونایی هفته گذشته

*** انیمیشن کوتاه این سو، آن سو به کارگردانی لیدا فضلی، در بخش رسمی چهارمین دوره جشنواره کودک هنگ کنگ پذیرفته شد.

این انیمیشن کوتاه از آثار منتخب بخش رسمی چهارمین دوره جشنواره کودک هنگ کنگ است که به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا، هفته آخر مردادماه 99 بصورت آنلاین برگزار می گردد.

***فیلم های مستند حافظ و گوته و وَرس در هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم باستان شناسی و میراث فرهنگی آمریکا (تک) به ترتیب جایزه بهترین موسیقی متن و تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره را کسب کردند.

مستند حافظ و گوته به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت پیروز به دریافت جایزه بهترین موسیقی متن فیلم شد. ساسان محبی آهنگساز این فیلم مستند است و مستند وَرس ساخته جواد وطنی نیز تقدیر ویژه Special Mention هیات داوران این رویداد را دریافت کرد.

کرونا و عرصه هنر بین الملل

* با ادامه نگرانی ها از گسترش کرونا، دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فانوس دریایی برای اولین بار در تاریخ رویدادهای سینمایی به سبک سینما ماشین برگزار می گردد.

جشنواره بین المللی فیلم فانوس دریایی (The Lighthouse International Film Festival) از 16 تا 20 ژوئن (31-27 خرداد) در لانگ بیچ ایالت نیوجرسی به سبک سینما ماشین برگزار خواهد شد.

این جشنواره بین المللی قرار بود از 4 تا 8 ژوئن (19-15 خرداد) برگزار گردد اما با توجه به شرایط فوق العاده ناشی از شیوع کووید-19، زمان این جشنواره دو هفته عقب افتاد تا شرایط برگزاری آن به شکل سینما ماشین فراهم گردد.

* سالن های سینما در فرانسه پس از یک دوره تعطیلی سه ماهه به خاطر نگرانی ها از شیوع کرونا، از 22 ژوئن (2 تیر) بازگشایی می شوند.

ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه در یک نطق تلویزیونی خاطرنشان کرد: رستوران ها، کافه ها و باغ های فرانسه از 2 ژوئن (13 خرداد) بازگشایی می شوند و سینماها در سراسر این کشور از 22 ژوئن (2 تیر) اجازه میزبانی از تماشاگران را خواهند داشت.

این بدان معناست که سینماداران تنها 4 هفته زمان دارند تا خود را برای از سرگیری فعالیت ها آماده نموده و هماهنگی های لازم را با پخش نماینده ها انجام دهند.

* با وجود آن که شیوع کرونا باعث لغو یا تغییر در شکل برگزاری بسیاری از رویدادهای سینمایی سال جاری شد، 47مین دوره از جشنواره بین المللی فیلم تلوراید به صورت حضوری به کار خود ادامه می دهد.

مسئولان برگزاری جشنواره تلوراید (Telluride) دیروز (آدینه) به رسانه ها خاطرنشان کردند که این جشنواره سینمایی با وجود ادامه نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا، از پنجشنبه 3 سپتامبر (13 شهریور) در کلرادوی آمریکا شروع به کار خواهد نمود. تاریخ اعلام شده یک روز جلوتر از برنامه زمانی معمول برای برگزاری این جشنواره است که قرار بود سال جاری از 4 تا 7 سپتامبر (17-14 شهریور) برگزار گردد.

* باستان شناسان ایتالیایی موزائیک کاری خیره نماینده رومی متعلق به قرن سوم میلادی را در یک تاکستان کشف کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باستان شناسان موزائیکی شگفت انگیز را که از قرن 3 میلادی در دل خاک پنهان شده بود را در یک باغ انگور کشف کردند.

* یازدهمین دوره جشنواره سینمایی لومیر فرانسه با وجود ادامه نگرانی ها از گسترش ویروس کرونا، طبق برنامه از 19 تا 27 مهر (10 تا 18 اکتبر) برگزار می گردد.

* سه هنرمند اسپانیایی یک موزه مجازی راه اندازی کردند که آثار هنری برخاسته از حال و هوای روزهای کرونایی را به نمایش می گذارد.

موزه دیجیتال هنر کووید (Covid Art Museum) که توسط سه کارگردان هنری به نام های اما کالوو (Emma Calvo)، خوزه گررو (Jose Guerrero) و ایرن یورکا (Irene Llorca) در بارسلونا راه اندازی شده، تا به امروز بیش از 550 اثر هنری با موضوع همه گیری کرونا را از سراسر جهان در پلتفرم خود به نمایش گذاشته است. گروهی از این آثار به طور مستقیم از سوی هنرمندان به موزه اهدا شده و بعضی دیگر توسط بنیان گذاران این پلتفرم دستچین شده اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران در گذر فرهنگ؛ هفته ای که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران در گذر فرهنگ؛ هفته ای که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید