علت پریود نشدن دختر مجرد چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش حمایت از تولید ملی، وجود اختلالات هورمونی و ابتلا به بعضی از بیماری ها را می توان اصلی ترین علت پریود نشدن دختر مجرد به شمار آورد. روش های پزشکی و خانگی بسیار زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد.

علت پریود نشدن دختر مجرد چیست و چگونه درمان می گردد؟

سرویس سلامت - آیا می دانید به وجود آمدن تاخیر بیش از حد در قاعدگی، می تواند نشانه مشکل و یا بیماری در بدن باشد؟ بعضی از این مسائل نشان دهنده بیماری خاص و بعضی دیگر به مسائل جزئی و روزمره مربوط می شوند. در این مقاله به آنالیز علت پریود نشدن دختر مجرد و نیز روش های خانگی برای درمان آن می پردازیم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • اهمیت سیکل قاعدگی
  • چه میزان تاخیر قاعدگی طبیعی است؟
  • دلایل تاخیر و عدم پریودی
  • روش های خانگی درمان پریود نشدن
  • درمان های خوراکی پریود نشدن

اهمیت سیکل قاعدگی در دختران و زنان

قاعدگی، چرخه طبیعی در بدن همه دختران و زنان است که به طور معمول از سنین بلوغ آغاز شده و تا دوران یائسگی ادامه پیدا می نماید. افرادی که دارای سیکل های منظم قاعدگی هستند، به طور طبیعی در هر ماه یک بار پریود می شوند. با این حال افرادی هستند که دارای دوره های نا منظم بوده و ممکن است در یک ماه بیش از یکبار و یا اینکه در هر چند ماه، یک بار پریود شوند. تاخیر در قاعدگی برای افرادی که دارای سیکل های نامنظم هستند معنای چندانی ندارد، اما این تاخیر برای افراد دارای سیکل منظم ممکن است نشانه بیماری و یا مشکل در بدن باشد؛ بنابراین توجه به نظم در دوران قاعدگی و درمان هرگونه مشکل در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چه میزان تاخیر در قاعدگی طبیعی است؟

سیکل های کاملا منظم بین 28 تا 30 روز یکبار تکرار می شوند، اما در صورتی که تاخیری 1 تا 5 روزه در فواصل سیکل های قاعدگی به وجود آید معمولاً طبیعی بوده و نشانه مشکل خاصی نیست.

دلایل عمده تاخیر و یا پریود نشدن دختران مجرد

به وجود آمدن تغییر در سیکل قاعدگی قبل از ازدواج دلایل بسیار زیادی دارد. از جمله مهمترین آن ها می توان موارد زیر را برشمرد:

1. استرس و اضطراب

وجود ناراحتی های روحی و روانی و ابتلا به استرس و اضطراب یکی از دلایل اصلی نا منظم شدن سیکل قاعدگی محسوب می گردد، چرا که استرس تأثیر بسیار زیادی در عملکرد غدد و هورمون های بدن دارد؛ بنابراین در صورتی که با وجود مسئله و مشکل روحی دچار برهم خوردن نظم قاعدگی خود شده اید، جای نگرانی از بابت ابتلا به دیگر بیماری ها وجود ندارد.

2. ابتلا به بیماری تیروئید

تیروئید یکی از مهمترین غدد موجود در بدن است که تاثیر مستقیم بر عملکرد بسیاری از اعضای بدن دارد. کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید باعث بر هم خوردن نظم قاعدگی در شما خواهد شد.

3. ابتلا به اختلالات هورمونی

دوران قاعدگی و عملکرد هورمون ها ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. عوامل بسیار زیادی باعث بر هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن می شوند. این نشانه ها تنها با انجام آزمایشات بالینی و آنالیز های پزشکی تعیین خواهند شد.

4. به وجود آمدن تغییرات محیطی

اگر اخیراً به دنبال تغییرات محیطی و آب و هوایی، قاعدگیتان نامنظم شده، طبیعی است؛ چرا که فاکتور های محیطی ممکن است تا حدودی بر سیکل قاعدگی تاثیرگذار باشند.

5. مصرف بعضی از دارو ها

استفاده از بعضی دارو ها گیاهی و یا شیمیایی ممکن است باعث برهم خوردن تعادل هورمون ها، سوخت و ساز بدن، عملکرد اعضای داخلی مرتبط با قاعدگی و در نتیجه تاخیر در پریود شوند.

6. کاهش یا افزایش وزن

ابتلا به چاقی یا لاغری تاثیر مستقیم بر عملکرد هورمون ها و اعضای داخلی مرتبط با سیکل قاعدگی مانند تخمدان ها دارد؛ بنابراین در صورت تغییرات وزنی ممکن است دچار تغییر در زمان به وجود آمدن سیکل قاعدگی نیز شوید.

7. ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی

ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی پیش از قاعدگی ممکن است باعث کم یا زیاد شدن ترشح هورمون ها شده و در نتیجه سیکل قاعدگی دچار تاخیر و یا وقوع زود هنگام گردد.

8. انجام ورزش های سنگین

داشتن تحرک بیش از حد و ورزش های سنگین باعث برهم خوردن ترشحات هورمون های مربوط به قاعدگی و در نتیجه نامنظم شدن سیکل قاعدگی خواهد شد.

9. سندروم تخمدان پلی کیستیک

ممکن است دختران مجرد نیز مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک شوند. این بیماری با به وجود آوردن مسائل دیگری مانند چاقی، جوش، آکنه، موی زائد و بر هم خوردن تعادل هورمون ها، باعث اختلال در چرخه قاعدگی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت پریود نشدن چیست و چگونه درمان می گردد؟

روش هایی خانگی برای درمان تاخیر پریود در دختران مجرد

در صورت عدم ابتلاء به بیماری های خاص، با رعایت بعضی نکات ساده می توان تا حدود بسیار زیادی از تاخیر در پریود جلوگیری کرد:

  • داشتن تحرک کافی
  • استفاده از کمپرس آب گرم
  • برخورداری از خواب کافی و منظم
  • درمان مسائل روحی و استرس
  • تنظیم وزن و درمان چاقی یا لاغری مفرط
  • آنالیز و درمان بدن از نظر میزان مناسب ترشح هورمون ها
  • عدم مصرف خودسرانه دارو ها
  • داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم

درمان های خوراکی برای پیشگیری از تاخیر دوران قاعدگی

1. مصرف بعضی از دمنوش های گیاهی مانند دمنوش زنجبیل یا زعفران

دمنوش زنجبیل و دمنوش زعفران از جمله نوشیدنی های طبیعی هستند که از گذشته تا کنون برای باز شدن قاعدگی از آن ها استفاده می شده است. دلیل اصلی مصرف این نوشیدنی ها برای برطرف این مشکل، برخوردار بودن از طبیعت گرم و قاعده آور بودن آن هاست.

2. مصرف چای جعفری

جعفری از جمله سبزی های پرخاصیت بوده که از آن برای تحریک انقباضات رحمی و نیز رقیق کردن خون استفاده می گردد. استفاده از نوشیدنی این گیاه باعث تنظیم خونریزی در دوران قاعدگی خواهد شد.

3. استفاده از میوه های حاوی ویتامین C

ویتامین C از جمله ویتامین هایی است که کمبود آن در بدن باعث بر هم خوردن نظم سیکل قاعدگی و تاخیر در آن خواهد شد. مصرف میوه های حاوی این ویتامین باعث افزایش سطح هورمون استروژن و کاهش پروژسترون می گردد که این امر، تحریک رحم و باز شدن قاعدگی را به دنبال خواهد داشت.

4. مصرف زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از گیاهان با طبع گرم و قاعده آور به شمار می آید. استفاده از این گیاه می تواند باعث تنظیم عملکرد هورمونی بدن و یاری به جریان منظم قاعدگی گردد.

علت و علائم قاعدگی نامنظم در نوجوانان چیست و چگونه درمان می گردد؟

سخن آخر

تاخیر در به وجود آمدن قاعدگی و یا عدم آن در دختران مجرد امری مهم بوده که عدم توجه به آن، عوارض پریود نشدن را به دنبال خواهد داشت. اگر دچار این مشکل شده اید، پیشنهاد می کنیم با دیگر درمان های خانگی و طبیعی پریود نشدن آشنا شوید. تجربه شما از پریود نشدن و تأخیر در قاعدگی چیست؟ سوالات، دیدگاه ها و تجربیاتتان را به وسیله بخش نظرات و پرسش ها با ما و دیگر مخاطبان درمیان بگذارید

منبع: setare.com

به "علت پریود نشدن دختر مجرد چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

26 کاربر به "علت پریود نشدن دختر مجرد چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت پریود نشدن دختر مجرد چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید