مراسم سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی فردا برگزار می شود

به گزارش حمایت از تولید ملی، مراسم سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی روز یکشنبه 24 تیرماه ساعت 17 تا 19 در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

مراسم سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی فردا برگزار می شود

مریم میرزاخانی برنده مدال فیلدزو نابغه ریاضی ایرانی 23 تیرماه سال گذشته پس یک دوره تحمل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های کشور آمریکا درگذشت.

وی در سال 2014 به دلیل کار در زمینه دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در رشته ریاضیات است.

مریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد بود و وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بود.

این نابغه ریاضی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 و جایزه کلی بود.

زمینه تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم تافته بود.

مریم میرزاخانی دردوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال های 1994 (هنگ کنگ) و 1995 (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش آموز ایرانی جایزه نمره کامل شد.

وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمره کامل گرفت.

وی سپس در سال 1999 کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکتری خود را در سال 2004 از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.

از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال 2005 از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مراسم سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی فردا برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی فردا برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید