10 فناوری برتر که از شبکه 5G استفاده می نمایند

به گزارش حمایت از تولید ملی، فناوری 5 G یکی از فناوری های است که در آینده از آن بیشتر استفاده خواهد شد و بیشتر از آن خواهیم شنید.

10 فناوری برتر که از شبکه 5G استفاده می نمایند

فناوری 5 G یا نسل پنجم در ارتباطات از راه دور، فناوری است که آخرین استاندارد برای شبکه های سلولی باند پهن است. فناوری تازه 5 G به طور خاص ایجاد شده است تا تقریباً همه چیز و هر کسی، از جمله ماشین ها، دستگاه ها و حتی اشیاء را به هم متصل کند.

فناوری بی سیم 5 G، به طور بالقوه، تأخیر بسیار کم، سرعت انتقال داده بالاتر، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت شبکه بیشتر، افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربری یکنواخت تری را به کاربران خود ارائه می دهد. اکنون همه می توانند ببینند که چگونه عملکرد بالاتر و بهره وری بهبود یافته، تجربیات کاربری را تقویت می نماید و حتی صنایع تازه را به وسیله 5 G به هم متصل می نماید.

چندین شرکت از سال 2019 آغاز به استقرار دکل ها و آنتن های 5 G در سرتاسر دنیا کردند و این فناوری تازه به مرور جانشین شبکه های 4 G خواهد شد. اکنون فناوری 4 G بیشترین استفاده را بین کاربران اینترنت و کشور خودمان دارد. در ادامه به معرفی ده فناوری فزونی که از 5 G استفاده می نمایند، خواهیم پرداخت.

اینترنت اشیا به سرعت در حال پیشرفت است و 5 G توسعه و استفاده بیشتر از آن را، تسریع خواهد بخشید. اینترنت اشیا از 5 G بهره خواهد برد، زیرا شرایط این شبکه در بخش های تاخیر و پهنای باند، بهبود یافته است. بسیاری از کاربرد های اینترنت اشیا از فناوری 5 G بهره خواهند برد.

بعلاوه 5 G می تواند بعضی از موارد و برنامه های کاربردی تازه و در حال توسعه را برای اولین بار به واقعیت تبدیل کند، مانند خودرو های متصل که به فناوری سریع و کم تأخیر احتیاج دارند.

مطالعات صورت گرفته به وسیله IDC نشان می دهد که دستگاه های IoT، تا سال 2025 فراوری بیش از نیمی از داده های دنیای را انجام می دهند. انتقال و استفاده از این داده ها به ظرفیت بی سیم 5 G احتیاج دارد که 1000 برابر بیشتر از 4 G است.

شکی در این نیست که شهر های هوشمند یکی از گرایش های اصلی اینترنت اشیا هستند. این کار به وسیله تجهیز اماکن (به عنوان مثال مترو) به حسگر های مختلف صورت می گیرد. این حسگر ها داده ها را جمع آوری می نمایند و اطلاعاتی را در خصوص نحوه مدیریت مؤثر منابع، دارایی ها و خدمات به کنترلگر می دهند.

فناوری 5 G برترین فناوری است که شهر های هوشمند و جوامع متصل به آن احتیاج دارند. شبکه های فعلی نیز بد نیستند، اما در مصرف انرژی بالا، پشتیبانی از اتصالات همزمان و قیمت بالای هر بیت، محدود هستند. از طرف دیگر، دنیای فناوری انتظار دارد که فناوری 5 G با رفع اشکالات موجود، برنامه های شهر هوشمند را راهنمایی کند.

افزایش پیاده سازی شبکه 5 G احتیاج به امنیت کافی را حیاتی تر خواهد نمود. اپراتور های تلفن همراه شبکه های خود را با رمزگذاری اضافی و لایه های دفاعی اضافی، تقویت نموده اند.

با این حال برخلاف نسل های قبلی، 5 G از یک شبکه عمدتاً مبتنی بر نرم افزار تشکیل خواهد شد. برنامه هایی که روی شبکه 5 G نصب شده اند، مانند برنامه های شهر هوشمند و اینترنت اشیاء، به لایه های امنیتی اضافی برای قفل کردن اتصالات و اتصال دستگاه های تازه به شبکه، احتیاج دارند.

ارتباط بین سرعت محاسبات و 5 G تماماً در خصوص تأخیر است. ادعا شده شبکه 5 G نوآوری را در سرعت با استفاده از موارد استفاده کاملاً تازه تقویت می نماید، جمع آوری داده ها را افزایش داده و حتی پردازش سریع تر از همواره را امکان پذیر می نماید و به مشاغل و سازمان ها، گزینه دیگری را برای اتصال ارائه می دهد.

با ترکیب سرعت محاسبات با 5 G، سازمان ها دستگاه هایی مانند دوربین های هوشمند و حسگر ها را برای جمع آوری داده های بیشتر به کار می گیرند و موارد استفاده محاسباتی را افزایش می دهند. این فناوری فرصت های گسترده ای را در جمع آوری داده ها فراهم می نماید.

ابری سازی یا Cloudification یک فناوری است که اپراتور های شبکه را قادر می سازد تا خدمات تازه و پیشرفته ای را ارائه دهند و با تطبیق پذیری و مقیاس پذیری یک شرکت رایانش ابری، احتیاج های بازار را برآورده نمایند. به عبارت دیگر، ابری شدن شبکه، سیستم توسعه پلتفرم های ابری، قابلیت های مجازی سازی و ... در سراسر یک شبکه، ارتباطی است تا آن را انعطاف پذیر، چابک تر و مقیاس پذیرتر کند.

ابری سازی برای 10 برابر تأخیر کمتر، 100 برابر سرعت بیشتر و 1000 برابر ظرفیت بیشتر آماده است و زمینه ای را برای کسب و کار ها، تجربیات مشتری و محصولات و خدمات آماده می نماید.

هوش مصنوعی که AI نیز نامیده می گردد، مجموعه وسیعی از علوم کامپیوتری است که برای تقلید از توانایی های انسان مانند منطق و یادگیری طراحی شده است. هوش مصنوعی یک فناوری به طور مداوم در حال توسعه است و از چندین تکنیک (مانند یادگیری عمیق) برای پیشرفت به سمت هوش تعمیم یافته استفاده می نماید.

دو سوم داده های کنونی دنیا نیم دهه پیش وجود نداشتند و پیش بینی ها نشان می دهد که حوزه داده تا سال 2025 بیش از 5 برابر، رشد خواهد نمود.

شبکه های 5 G پهنای باند مقیاس پذیر و قدرت محاسباتی از راه دور مورد احتیاج برای جمع آوری و پردازش حجم فزاینده داده ها را در دسترس قرار می دهند که این امر تکثیر هوش مصنوعی را تقویت می نماید.

صنعت برجسته دیگری که فناوری 5 G می تواند در آن نقش آفرینی کند، خدمات اینترنت پهن باند تجاری و مسکونی است؛ به ویژه در مناطقی که کمتر خدمات رسانی شده اند و با مسائل اتصال روبرو اند.

فناوری 5 G خدمات اینترنت چند گیگابیتی و بی سیم را در خانه یا محل کار شما، بدون احتیاج به WiFi، فعال می نماید. دسترسی بی سیم سطوح تازهی از رقابت را بین ISP ها (شرکت های ارائه دهنده اینترنت) و اپراتورها، برای محاسبات ابری، خدمات تازه با تأخیر بسیار کمتر، بازی و موارد دیگر، ایجاد می نماید.

شرایط صنعت حمل و نقل در سراسر دنیا، به طور مداوم در حال بهبود است و نوآوری ها می توانند به افزایش سرعت و کاهش تصادفات یاری نمایند. شبکه 5 G در حمل و نقل، از بسیاری جهات سودمند خواهد بود، زیرا امکان جمع آوری و تجزیه و تحلیل آنی داده ها را به وسیله حسگر های خودرو فراهم می نماید.

گام بعدی پیشرفت، معرفی خودرو های خودران است، یک نوآوری فوق العاده دگرگون نماینده در بخش حمل و نقل عمومی. خودرو های خودران بخشی از اینترنت اشیا هستند، به این معنی که با این شبکه تازه بسیار قدرتمند خواهند بود.

شبکه 5 G قرار است ارتباطات بین ماشین ها را در مقیاس وسیعی فعال کند و امکان کاهش خطای انسانی احتمالی و افزایش فرآیند های اتوماتیک را فراهم کند.

در واقع، فراوری و اتوماسیون صنعتی با استفاده از 5 G، در حال حاضر نیز وجود دارد. شرکت اریکسون قبلاً اجرای 5 G را برای تسریع در چهار مرحله از فرآیند فراوری خود (عبارتند از طراحی، استقرار، عملیات و نگهداری) راه اندازی نموده بود.

گزارشی که به وسیله شرکت مشاوره اریکسون و آرتور دی ارائه شده است، ادعا می نماید که ارزش بازار 5 G تا سال 2026 به 1.23 تریلیون دلار می رسد. گفته می گردد 20 درصد از این بازار، که اتفاقاً بالاترین سهم است، به شرکت های انرژی نسبت داده شده است. بخش انرژی بخش بسیار پویایی است که با هزاران چالش و فرصت روبرو است. با این حال، 5 G بسیاری از چالش های انرژی را با سرویس ها و برنامه های کاربردی فعال، رفع می نماید.

همانطور که شبکه های انرژی دنیای هوشمندتر می شوند، 5 G به عنوان یک پیوند حیاتی برای تشویق ارتباطات ماشینی (MTC) برای کنترل و محافظت از شبکه عمل می نماید. در حالی که بخش انرژی مدام در حال توسعه و رشد است، اما تنها زیرساخت هایی با ظرفیت و پهنای باند بالا می توانند به میزان کافی از آن ها پشتیبانی نمایند.

علاوه بر این، با تبدیل شدن وسایل نقلیه الکتریکی به جریان اصلی صنعت خودرو، رشد در این بخش نیز ادامه خواهد یافت و فناوری 5 G می تواند در این حوزه نیز نقش آفرین باشد.

بعلاوه مشتریان از دریافت اطلاعات بلادرنگ مصرف انرژی در محل کار و خانه، لذت خواهند برد و با استفاده از این اطلاعات، تنظیمات کارایی را اعمال خواهند کرد. در آخر کارشناسان اعتقاد دارند 5 G به شرکت برق اجازه می دهد تا منابع انرژی موجود را بهتر مدیریت نمایند.

منبع: فرادید

به "10 فناوری برتر که از شبکه 5G استفاده می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فناوری برتر که از شبکه 5G استفاده می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید