چگونه قدر مشتریانی که هوادارند را بدانیم؟

به گزارش حمایت از تولید ملی، نگاهی متفاوت به طرفداران زمینه ساز پیشرفت شما است

در جهانی که گروه های مختلف مصرف کنندگان به طرق مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند، توجه به گروه هایی که خریدار نیستند اما بر اندازه فروش شرکت تاثیرگذار هستند از اهمیت خاصی برخوردار است.

چگونه قدر مشتریانی که هوادارند را بدانیم؟

بهتر است با قهرمان های ناشناخته آغاز کنیم. حمایت گرانی که به صورت محسوس کیف پول خود را از جیب بیرون نمی آورند اما همواره حامی حضور شما در بازار و برند شما هستند. ممکن است این گروه از افراد به سایت شما سر زده یا عضو شوند. ممکن است اخبار و مقاله های مربوط با شرکت و برند شما را در رسانه ها بخوانند. در واقع این گروه از افراد درکنار موافقان و متعهدان برند شما بوده و نظر آنان را تایید می نمایند. در گفت و گوها همواره مدافع برند شما هستند؛ به بیان دیگر این گروه از افراد غیر قابل پیش بینی به شمار می آیند. در ادامه با حمایت از تولید ملی همراه باشید.

بیشتر بازاریاب ها از آرزوی جلب توجه و ایجاد آگاهی در این گروه از افراد صحبت می نمایند. نظرات موافق این افراد درباره برند شما در نهایت به افزایش اعتبار و معروفیت آن در بازار کمک می نماید. حمایت گران برند شرایطی برای برند ما به بار می آورند که از اقتدار و احترام بهره مند می گردد. تبلیغات، حمایت اقتصادی، اجرای طرح های انسان محبت آمیز و حمایت های گروهی و اجتماعی راه های بکری برای برقراری ارتباط با این گروه از افراد و یادآوری اهمیت و ارزش حضور آنان برای به دست آوردن شایستگی برند هست.

گروه دوم کمتر قابل پیش بینی است. اما مستندات قوی برای پشتیبانی از برند شما دارند. این گروه همواره نظراتی داشته و به طور کلی به سه دسته عمده دسته بندی می گردد: منتقدان، آنالیز نمایندگان و تاثیرگذاران.

منتقدها در هر حالتی در پی پررنگ جلوه دادن ناتوانی برند شما در تقابل و استفاده از فرصت ها هستند. توجه به این گروه به علت به بار آوردن انرژی منفی فراوان درباره برند اهمیت زیادی دارد. آنالیز نمایندگان گروه با اهمیتی هستند، زیرا تجربه هایی که به اشتراک می گذارند، بسیار مهم و تاثیرگذار هست. با وجود سایت هایی که نظرات و انتقادها را می توان در آن به اشتراک گذاشت، هر لحظه اعتماد مشتریان بیشتری را جلب نموده و اهمیت توجه به این گروه را بالا می برند. شبکه های اجتماعی کانال های ارتباطی مناسبی برای ارتباط برقرار کردن با این گروه ها هستند و می توان از این طریق پیغام های باسرعت، بدیهی و خاصی را با این افراد در میان گذاشت. بهتر است، روش های زیر در این باره به کار برده گردد:

1- فیلتر نظراتی که موجه نبوده، اما در عین حال تاثیر زیادی بر اعتبار برند شرکت شما دارد.

2- اگر فردی در مورد برند شما در سایت یا جای دیگری انتقاد کند، در زمان مناسب و در شرایط زیر به آن پاسخ دهید:

- در صورتی که سوء تفاهمی اتفاق بیفتد، اصلاح شدنی است.

- در صورتی که به عذرخواهی مجبور شوید، به صورت عمومی هستید.

- در صورتی که با پاسخگویی، به شخص یا شرکتی (حتی رقیب) که ناجوانمردانه نقد شده است، کمک کنید.

3- سپاسگزاری عمومی از افرادی که در شبکه های اجتماعی نظرات مثبتی را درباره شرکت و برند شما به اشتراک می گذارند و استفاده از نظرات آنان برای جلب توجه گروه های دیگر موثر است. به این ترتیب شما قادر هستید از کلام و نظرات مثبت این گروه به نفع برند خود بهره ببرید.

بدیهی است که می توان با کمک طنز جو انتقادی را ملایم کرد. نظارت بر فعالیت منتقدان و آنالیز نمایندگان در شبکه های اجتماعی حفظ معروفیت برند را به کمک مشارکت در تعاملی صادقانه محقق می نماید.

سومین گروه مخاطبان سرمایه گذاران هستند. بسکمک از بازاریابان به ارتباط با این گروه از مخاطبان فکر نمی نمایند. این گروه از مخاطبان به دو علت دارای اهمیت هستند: علت اول اینکه واکنش های پیش بینی شده آنان به شدت بر تمایلات مدیران تاثیر می گذارد و علت دوم اینکه آنان به علت وجود انگیزشی طبیعی، اغلب مخاطبان خرید ناشناخته ای برای سازمان به حساب می آیند.

گوش سپردن به پیغام های مصرف نماینده در کنار پیغام های سرمایه گذاران و ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت این گروه از مخاطبان برند دارای اهمیت است. هدف از این امر جلب توجه گسترده به نفع برند است. درواقع هر برندی باید قادر باشد از تعاملات گسترده به عنوان استراتژی ایجاد تقاضا استفاده کند، زیرا عدم برقراری این نوع ارتباطات خود تاثیرات عجیبی نه تنها بر اندازه فروش بلکه بر معروفیت برند و تمایل افراد به خرید دارد.

منبع: الی گشت

به "چگونه قدر مشتریانی که هوادارند را بدانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه قدر مشتریانی که هوادارند را بدانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید